تغذیه

افزایش سرعت ریکاوری عضلات با آب انار

آب انار,آب میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان که به دلیل مفید بودن بر سلامتی از راه کاهش خطر ابتلا به سرطانها ، پایین آوردن سطوح کلسترول خون ، و مراقبت  از عروق در برابر مسدود شدن رگها مورد توجه است.

سوال این است که آیا آب انار در رژیم یک بدنساز هم می تواند فایده خاصی داشته باشد ؟

به منظور ارزیابی این مسئله مطالعه ای بر روی مردانی که تحت تمرینات مقاومتی بسیار شدید قرار داشتند انجام شد ( شامل تمرین با تکنیک تکرارهای منفی ) بر روی عضلات دوسر بازو و همسترینگ . در واقع از تکرارهای منفی استفاده شده به این دلیل که انقباضات اکنسترینک باعث کوفیتگی بالایی در عضلات می شوند . برای ۱۵ روز پیش از جلسات تمرین با تکرارهای منفی ، به افراد روزانه ۵۰۰ سی سی آب انار یا یک نوشیدنی بی اثر داده شد.

محققان به ارزیابی قدرت دوسر بازو و همسترینگ افراد در بخش مثبت حرکات پرداختند برای ارزیابی اینکه آیا آب انار اثری بر افزایش قدرت بیشینه افراد ، دو ساعت پس از مصرف آن دارد ، و همچنین یک ، دو ، سه ، چهار و هفیت روز پس از تمرین با تکنیک تکرار منفی . قدرت بازوی افراد پس از هر بار مصرف آب انار در مقایسه با گروهی که نوشیدنی بی اثر دریافیت می کردند ، بطور محسوسی بیشتر گزارش شد.

همسترینگ افرادی هم که آب انار دریافیت کرده بودند ، نشان دهنده قدرت بیشتری بود ولی فقط پس از روز چهارم. علاوه بر ارزیابی قدرت ، سطح کوفیتگی عضلانی هم بررسی شد . کوفیتگی عضلانی در جلوبازوی افراد بطور چشمگیری در پی مصرف آب انار ، در مقایسه با گروه مقابل ، در سطح کمتری گزارش شد .

با توجه به این نتایج ، محققان چنین نتیجه گیری کردند که آب انار روند ریکاوری افراد را ارتقاء می دهد و باعث کاهش کوفیتگی عضلانی در عضلات دوسر بازو در پی تمرین با تکرارهای منفی می شود . اگر برنامه تمرین شما هم شامل مقدار زیادی تکرارهای منفی است ، توصیه می کنیم آب انار را در رژیم غذایی خود جای دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *