تغذیه

غذاهای ممنوع در بدنسازی

وقتی به خوردن دانه های روغنی و یا همبرگر می پردازید، به وضوح می دانید که چه کار می کنید. به عنوان یک بدنساز، احتمالاً دارای یک ساختار فیزیولوژیک معین هستید که به شما کمک می کند تا مصرف این مواد غذایی را ممنوع کنید و یا حداقل این که مصرف آن ها را به روزهای تقلب محدود کنید.
اما در این میان مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که حاوی کربوهیدرات ها یا چربی های پنهان هستند. حتی گاهی اوقات ممکن است دچار این تفکر اشتباه بشوید که مصرف آن ها برای بدن تان مفید است، در صورتی که در حقیقت این مسئله درست نیست.
بدنسازان می توانند قبل و بعد از جلسات تمرینی به منظور افزایش فواید عضلانی به مصرف کربوهیدرات بپردازند. همچنین در اوقات معینی از روز نیز می توانند به مصرف چربی های معین بپردازند تا فرآیند هضم را کند کنند. اغلب غذاهایی که حاوی این دو درشت مغذی (کربوهیدرات و چربی فراوان) هستند، موافق با اهداف بدنسازی نیستند. پس با شناخت این مسئله که از کدام غذاها باید دوری کرد و چه جایگزین هایی می تواند مناسب آن ها باشد به توسعه صحیح فیزیک بدنی خود کمک کنید.

تنقلات شکلاتی و کرم دار

بسیاری از نوشیدنی های شکلاتی حاوی چربی، قند و در نهایت کالری های بی شمار هستند. در واقع آن ها دسرهای مایع هستند. پس سعی کنید از مصرف آن ها حتی اگر حاوی شیر یا خامه های سبک بودند خودداری کنید.
گزینه بهتر: بهتر است به جای موارد فوق به نوشیدن قهوه با شکر و یا شیر بدون چربی بپردازید. نوشیدن قهوه با شکر می تواند منجر به افزایش انرژی در شما در زمان قبل از تمرین شود. کافئین موجود در قهوه انرژی سوخت لازم را به جهت تمرین مهیا و فرآیند ریکاوری را تسریع کند.

بیسکویت

بسیاری از انواع بیسکویت ها با چربی های انتقالی و اشباع شده تهیه شده اند. چربی های اشباع شده می توانند منجر به افزایش تستوسترون شوند، اما چربی های انتقالی منجر به افزایش تجزیه و تحلیل در عضلات می شوند. قبل از مصرف آن ها با مطالعه بر چسب راهنما از این موضوع اطمینان حاصل کنید که بیسکویت های مورد انتخاب تان بدون چربی یا حاوی اندکی چربی هستند.

گزینه بهتر:

بیسکویت های نمک دار که تقریباً بدون چربی هستند در این زمینه می توانند انتخاب های مناسبی باشند. اکثر آن ها از کربوهیدرات های سریع الهضم تهیه شده اند. از این نوع از بیسکویت های بدون چربی یا کم چربی می توان قبل و بعد از تمرین مصرف کرد، به ویژه وقتی بدن شما می تواند به صورت موثر از آن ها به عنوان سازنده عضلات استفاده کنند.

کلوچه

اگر شما به دنبال یک منبع کربوهیدراتی برای تهیه سوخت در ابتدای روز هستید، کلوچه های مغزدار به هیچ عنوان جزو بهترین گزینه ها نیستند. مقداری از این کلوچه ها با چربی بارگیری می شوند. اگر شما سعی دارید تا در ابتدای روز مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهید بر روی منابع کربوهیدراتی دیر هضم به جای کلوچه های پرچربی خوشمزه تکیه کنید.

گزینه بهتر:

کلوچه های گندمی یا بدون چربی یک گزینه بهتر در این رابطه هستند. در این راستا می توانید از نان گندم یا جودوسر نیز بهره مند شوید.

سالاد با سس

البته سالاد نقش مهمی در رژیم بدنسازی به لحاظ محتوی سرشار از فیبر، مواد مغذی گوناگون، کالری پایین و خاصیت سیرکنندگی اش دارد. در نتیجه اگر بر روی این ماده مغذی پرخاصیت سس بریزید، در واقع فواید سودمند آن را نابود کرده اید.

گزینه بهتر:

به جای سس می توانید از چربی های سالم، کم کالری و کم چرب نظیر روغن زیتون بهره مند شوید. از آب لیمو نیز می توانید به جای چاشنی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *