مقالات ورزشی

مردی که بدنسازی را جهانی کرد

http://thecount.com/wp-content/uploads/269798806_small.jpg

به بهانه در گذشت جو ویدر پدر پرورش اندام نوین

جو ویدر پدر پرورش اندام نوین جهان و موسس فدراسیون بین المللی پرورش اندام (IFBB) هفیته گذشته در سن 93 سالگی درگذشت. ویدر که در سال های اخیر فعالیت های اجرایی نداشت همواره مورد احترام اهالی این رشته بود و نقشی انکار ناپپذیر در رشد و توسعه ورزش بدنسازی داشت. به واقع ویدر بود که تمرین با وزنه را در قالب یک رشته ورزشی به وجود آورد.

تاریخچه تمرین با وزنه به سال هایی بسیار دور برمیگردد و پیش از جو ویدر بدنسازان مشهوری مثل یونسکو وجود داشته اند اما جو ویدر به همراه برادرش بن پرورش اندام را به صورت یک رقابت ورزشی تبدیل کردند.

به گزارش تک اندام به نقل از روزنامه بشیر در دهه 30 میلادی جو و برادرش بن نوجوانانی اهل مونترال بودند که در مسیر مدرسه با مزاحمت های همسایه های بی سر و پا روبرو می شدند. آن زمان جو آرزو داشت که ای کاش وزن بیشتری داشت و قدرت فزون تری تا بتواند از خودش دفاع کند. جو و بن ویدر در همان سنین مشتری مجله قدرت و سلامت  شدند که توسط باب هافمن موسس مسابقه قوی ترین مردان منتشر می شد و از آن پس با وسایل ابتدایی در حیاط خانه مشغول تمرین با وزنه شدند. جو در 18 سالگی قوی ترین پسر محله شان شدو بود و یک سال بعد در مسابقه وزنه برداری ایالت کبک کانادابه مقام قهرمانی رسید. .یدر در آن زمان به سراغ مجلات رفن و خیلی زود متوجه شد اغلب اطلاعاتی که در آن ها منتشر می شود اشتباه است بنابر این با پولی بسیار مختصر اقدام به انتشار مجله ای 12 صفحه ای بنام بدن تو کرد.

بدن تو خیلی زود به مجله ای پرطرفدار تبدیل شد و از همانجا بود که پایه های ابتدایی تاسیس فدراسیون IFBB گذاشته شد.

جو ویدر برای اینکه فدراسیونش از سایر رقبا پیش بیوفیتد برنامه هایی از جمله مسابقه مستر المپیا را پایه ریز کرد اما آنچه که باعث شد ویدر به اوج موفقیت برسد تصمیم درست تصمیم درست او برای دعوت از یک جوان اتریشی به نام آرنولد شوارتزنگر بود . آرنولد جوان گمنام بود که با حمایت ویدر به ایالات متحده رفیت اما بعد از چند سال هم خودش به شدت محبوب شد و هم رشته ورزشی بدنسازی را به دنیا معرفی کرد.

ویدر در آن سال ها هم موفق شد فدراسیون های رقیب را کنار بزند و هم کمک آرنولد پرورش اندام را در اقصی نقاط دنیا معرفی کرد.

یکی از اقدامات بزرگ جو ویدر مقابله با نژادپرستی در ورزش بود . در دهه 50 و 60 میلادی بعضی از فدراسیون ها اجازه حضور سیاهپوستان در رویداد های ورزشی را نمی دادند و برخی رشته های ورزشی مختص سفید پوستان بود ولی جو ویدر این مرزبندی غیر انسانی را برچید و بدنسازی مثل سرجیو الیوا توانست در مسابقات او به مقام قهرمانی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *