پزشكي ورزشي

مصرف تخم مرغ خام ممنوع!

egg

تک اندام : تخم مرغ در جیره غذایی بشر از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال مثل گوشت خام ، مرغ و ماهی فاسد شدنی است. تخم مرغ با پوسته نشکسته ، تمیز و تازه ممکن است حاوی باکتریSE Salmonella Enteritidis (سالمونلا) باشد که می تواند سبب بیماری گردد. به این دلیل باید در حمل و نقل ، نگهداری در یخچال و مصرف آن نهایت دقت را انجام شود.

باکتریها می توانند روی پوسته تخم مرغ باشند و این به خاطر آنست که تخم مرغ از همان مجرایی خارج می شود که مدفوع پرنده هم دفع می گردد. البته باکتریها می توانند در داخل تخم مرغ هم حضور داشته باشند. این آلودگی ممکن است در تخمدان یا اویداکت پرنده قبل از آنکه پوسته تشکیل شود رخ داده باشد. این باکتریها پرنده را بیمار نمی کنند. یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن آلودگی تخم مرغ با این نوع باکتری در اثر نفوذ از راه سوراخهای بسیار ریز پوسته پس از تخمگذاری و از راه مدفوع روی بستر است.
محققین معتقدند در صورت وجود باکتری SE در تخم مرغ آنرا می توان در زرده یافیت. با این حال احتمال وجود آن در سفیده را هم رد نمی کنند. به همین علت توصیه اکید بر عدم مصرف سفیده و زرده به صورت خام یا نیم پز است.
کودکان ، افراد مسن و زنان باردار (جنین زنان باردار) و بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی بیش از سایرین به عفونت SE حساسند.
حال تصمیم برای مصرف خام سفیده یا زرده تخم مرغ با شما است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *