کاهش وزن

چربی سوزی با استفاده از یخ

ice_pack_stomach

تک اندام : ما دیگر می‌دانیم ک بسته‌ی یخ می‌تواند التهاب را کاهش دهد و در آسیب‌های ورزشی که می‌بینیم، از ورم کردن موضع پیشگیری کند. اما حالا دانشمندان می‌گویند که بسته‌ی یخ حتی می‌تواند به کاهش وزن هم کمک کند!!..

بستن بسته‌ی یخ روی یک محدوده‌ی چربی‌دار مثل ران یا شکم تنها به مدت ۳۰ دقیقه، می‌تواند آن کالری‌هایی که سوزاندنشان خیلی سخت است را تحریک کرده و بسوزاند. کمپرس سرد، باعث می‌شود تا چربی‌های سفید و شل و ول بدن، به چربی بـژ که بعنوان سوخت استفاده می‌شود تبدیل گردد.

آدم‌ها، دو نوع بافیت چربی دارند. چربی سفید، همان نوعی است که ما آنرا به شکل شکم یا ران چاق می‌بینیم، همانیست که از طریق خون جریان دارد تا به عضلات سوخت رسانی کند. از سوی دیگر، چربی قهوه‌ای توسط بدن برای تولید گرما استفاده می‌شود. هرچه شما سردترتان باشد، چربی قهوه‌ای بیشتری هم از بین می‌رود.

حالا دانشمندان کشف کرده‌اند زمانی که چربی سفید خیلی سرد شود، می‌تواند تبدیل به نوعی چربی قهوه‌ای شود، و اسمش را هم چربی بژ گذاشته‌اند. چربی بژ هم می‌تواند مثل چربی قهوه‌ای برای تولید حرارت استفاده شود.

دکتر فلیپ کرن، یکی از محققان دانشگاه پزشکی کنتاکی در لکسینگتون می‌گوید: ما تصمیم داشتیم بررسی کنیم که انسان‌ها می‌توانند در مواجهه با سرما چربی‌های سفیدشان را به چربی بژ تبدیل کنند یا نه. بافیت قهوه‌ای چربی، می‌تواند یک دفاع قوی در برابر چاقی باشد.”تک اندام” وجود این نوع چربی در بدن، در مقایسه با هنگامی که چربی بصورت چربی اضافه ذخیره شده باشد، باعث خواهد شد تا کالری بیشتری سوزانده شود.

محققان، بافیت چربی ران ۱۶ نفر را پس از اینکه ۳۰ دقیقه در معرض بسته‌ی یخ بود را برداشته، و نشانگرهای ژنتیکی خاصی را در آنها بررسی کردند که مشخص می‌کرد با چه نوع بافیت چربی روبرو هستند. آنها سطوحی از سه نشانگر ژنتیکی را یافیتند که همانند چربی‌های قهوه‌ای یا بژ نمونه‌گیری شده در زمستان بود.

آنها همچنین بافیت چربی شکم ۵۵ نفر را هم مورد بررسی قرار دادند، تا بیابند که آیا نمونه‌های گرفیته شده در زمستان شواهدی مبنی بر تبدیل نوع چربی به بژ ارائه می‌کنند یا نه. آنالیزها نشان داد بافیت‌های چربی که در طول زمستان گرفیته شده، حاوی چربی بژ بیشتری نسبت به نمونه‌های گرفیته شده در تابستان بوده است.

این تحقیق علت این موضوع را هم روشن کرد که چرا مردم در طول زمستان تمایل بیشتری به مصرف غذاهای چرب دارند، چرا که در آن زمان چربی‌های سفید علاوه بر نیرو دادن به عضلات برای گرم کردن بدن هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین محققان دریافیتند که افراد چاق قادر نیستند همچون افراد لاغر چربی‌های سفیدشان را به چربی بژ تبدیل کنند. دکتر کرن افزود: یافیته‌های ما آشکار کرد که التهاب، می‌تواند مانع تبدیل چربی سفید به چربی بژ شود. بدین ترتیب طبق تحقیقات ما با کاهش چند درجه از هوا می‌توانید لاغر شوید!

اغلب خانه‌ها در زمستان، هوایشان روی ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم می‌شود، اما مرکز پزشکی دانشگاه ماستریخت توصیه می‌کند که چند ساعتی در روز ترموستات را کم کنید و دمای خانه‌تان را بین ۱۵ و ۱۷ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید.

متخصصان مدعی هستند از آنجایی که ما اغلب ساعات را زیر سقف هستیم، و معمولا هم در خانه و محل کار دمای هوا بیش از اندازه گرم است، بدن ما به طور طبیعی برای گرم نگه داشتن خودش کالری‌ای نمی‌سوزاند. و امروزه هم که دیگر رسم شده دمای خانه‌ها از طریق یک تهویه‌ی مطبوع و گرمایش مرکزی کنترل شود.

Fitness Magazine مجله تناسب اندام

نوشته های مرتبط

3 نظر در “چربی سوزی با استفاده از یخ

  1. هدی گفت:

    سلام
    من 4ماهه باشگاه میرم و ورزش میکنم. یک ماه اییروبیک کار کردم و سه ماهه که دارم بدنسازی کار میکنم.
    اوایل 3کیلو کم کردم و از حجم دور سینه و باسنم کم شده و شکم و پهلوم هیچ تغییری نکرده … الان 57 کیلو هستم و ناراضی…
    لطفا راهنماییی کنید

  2. علی گفت:

    من الان تو دوره حجمم میخام بدونم که وقتی که شکمت اول کوچیکه ۷۴ سانت بعد حجم میگیری میشه ۱۱۰ یا ۱۲۰ بعد که دوباره کات کنی دورشکمت بشه ۸۰ اونوقت پوست شکمت حالت آویزون پیدا میکنه یا سفیت میشه ؟؟؟

  3. علی گفت:

    استاد منتظر جوابیم ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *