تغذیه

چگونه بدنسازی به درمان اختلالات غذا خوردن کمک میکند؟

اختالل در خوردن چیست؟ بر طبق آماری که در این زمینه وجود دارد، سه نوع از این اختالل شناسایی شده است:

ترس از خوردن: این اختالل به شدت زندگی مبتالیان را تهدید می کند و از عالئم آن گرسنگی کشیدن و کاهش وزن شدید است. نشانه های آن شامل:

1 -قادر نبودن یا عدم تمایل به ثابت نگه داشتن وزن نرمال

2-ترس شدید از چاقی، حتی هنگامیکه زیر وزن هستند.

3-نداشتن حداقل سه دوره پریود )عادت ماهیانه(

4-تاکید بسیار زیاد روی وزن یا ظاهر، بر خالف کمبود وزن و یا انکار داشتن کمبود وزن.

گرسنگی عصبی: این اختالل یک تهدید کننده بالقوه برای زندگی این افراد قلمداد می شود.از علایم آن :

1-خوردن بدون کنترل و سپس پاکسازی سیستم گوارشی بعد از خوردن )با انجام افراطی چگونه بدنسازی به درمان اختلالات غذا خوردن کمک میکند؟ حرکات ورزشی یا تحریک برای پس آوردن غذاها، استفاده نابجا از ملین ها و مسهل ها

2-احساس از دست دادن کنترل رفیتاری هنگام خوردن 3-توجه بیش از حد به شکل ظاهری

افراط بیش از حد در غذا خوردن: فرد در طی روز بارها مجبور به غذا خوردن می شود و قادر به کنترل کردن اشتهای خود نیست.

حال ببینیم دالیل این اختلالات چیست؟ با وجود اینکه این اختلالات درخوردن به تصویرذهنی ازمشخصات ظاهری بستگی دارد، ولی اینها نوعی از اختلالات روانی هستند که از یکسری از عوامل رفیتاری، عاطفی، روانشناختی، درون شخصیتی و اجتماعی سرچشمه گرفیته شده است. دانشمندان معتقدند که اختلالات درغذا خوردن هنگامی افزایش می یابد که افراد، صرفا غذا را به عنوان یک راه برای بیان احساساتشان و بدست آوردن کنترل روی زندگی شان می خورند. بدنسازی می تواند به شما در غلبه بر این اختلالات کمک کند،یک رژیم غذایی سخت ممکن است منجر به یک سری از اختلالات درغذا خوردن در میان گروهی از افراد شود. بدین ترتیب که شروع به گرسنگی کشیدن کنند یا اینکه سرسختانه و به شدت غذای مصرفی خود را کنترل کنند. با این وجود، بدنسازی می تواند به این افراد در مسیربهبود این مشکل و جلوگیری ازآن کمک نماید. درادامه به چگونگی آن اشاره می شود: اگرچه چندین عامل که میتوانند منجر به ایجاد اختالل در خوردن شوند وجود دارند مانند کمبود عزت نفس, شیفیتگی نسبت به شکل ظاهری دیگران و یا هر دو این عوامل. اما باید بدانیم که بدنسازی عزت نفس فرد را افزایش می دهد و از این طریق میتواند به فرد یاری رساند. بدون در نظر گرفیتن شکل ظاهری اندامتان، وزن و سایز، تمرینات بسیار سخت و استقامتی به شما در ساختن یک بدن قوی و ایجاد یک حس رضایت کمک می نماید. رضایت از اینکه شما کاری را به انجام رسانده اید، بدنتان را از وضعیت قبلی خارج نموده و در حال انجام یک کار بزرگ هستید. همچنین هنگامیکه دراطراف بدنسازان با پشتکار هستید، به شما کمک خواهد کرد که به این احساس که که اگر یک فردالغراندام و نحیف باشید اندام ایده آلی خواهید داشت، غلبه کنید. بدنسازها به شما در ایجاد عادتهای خوب در غذا خوردن کمک می کنند وقتی شروع به وزنه زدن می کنید یا اینکه یک تمرین استقامتی دیگر را انجام می دهید، به سرعت در خواهید یافیت که قادر به انجام این حرکت نخواهید بود مگر اینکه خوب غذا بخورید. این بدین معنی است که وعده های غذایی مکرر داشته باشید نه اینکه فقط معده خود را پر کنید و یا درصدد پاکسازی سیستم گوارشی باشید. بدین ترتیب از طریق وعده های غذایی مکرر می توانید انرژی مورد نیاز خود را برای تمرینات سخت تر نسبت به روز قبل، بدست آورید.

بدنسازی به بهبود حاالت روحی کمک می کند

افرادی که مستعد افسردگی یا سایر مشکالت روحی می باشند، ممکن است بیشترین گرایش را به سمت این نوع از اختلالات داشته باشند. بدنسازی به شما کمک می نماید که احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و همچنین ورزش کردن باعث افزایش هورمونی به نام اندورفین می گردد که باعث حالت سرخوشی و داشتن احساس خوب می شود. اندورفین ها ترکیبات پلی پپتیدی مخدرمانندی هستند که توسط غده هیپوفیزوهیپوتاالموس مهره داران درطی ورزش، هیجان، درد و ارگاسم ترشح می شوند. به خاطر حالت تسکین دهندگی باعث ایجاد بی دردی وخوشی می گردد.

نکات و توصیه هایی برای رفع و مبارزه با اختلالات در خوردن

اگرفکرمی کنید از این مشکل رنج میبرید، به یک پزشک مراجعه کرده و برای حل مشکلتان کمک بگیرید، بعالوه می توانید توصیه های زیر را هم در نظر داشته باشید. تصویر ذهنی مناسبی از بدن خود در ذهن بسازید. برای ساختن تصویر ذهنی مناسب از اندام خود به این موارد توجه نمایید: در این مورد کتاب بخوانید و به کتابهای صوتی گوش نمایید. ترازو را از خود دور نگهدارید.اگر عدد روی ترازو روز شما را خراب می کند، آنرا دور بیندازید و به ندای درونتان گوش دهید. در مورد مجله های مد و حقه های فیتوشاپ هوشیار باشید. بر روی نکات مثبت در زندگی خود تمرکز نمایید. برای خودتان اهیت قائل شوید. یاد بگیرید که از بدنتان به خاطر کارهایی که می تواند انجام دهد سپاسگزار باشید. برای غلبه بر اختلالات در غذا خوردن به موارد گفیته شده در زیر توجه نمایید:

1.به جای کسانی که مدام از شما حتی برای کوچکترین چیزها انتقاد می کنند, اطرافیتان را با افرادی که به افزایش عزت نفستان کمک می کنند پر کنید.

2.از یکی از دوستان نزدیکتان برای کمک به شما در مسیر درمان اختلالات در غذا خوردن یاری بخواهید.

3.در مورد احساساتان بنویسید.

4.یک راه صحیح و مثبت برای غلبه بر استرستان بیابید.

5.به خودتان اجازه بدهید که احساساتان را به راحتی بیان کنید.

6.در مورد اختلالات در غذا خوردن و استراتژی های مبارزه با آن مطالعه کنید. نتیجه گیری اختالل در غذا خوردن یکی از جدی ترین معضالتی است که به شدت زندگی افراد مبتال را تهدید می نماید.

اگر مدام در مورد غذایی که می خورید یا وزنتان با خود در گیر هستید حتما به یک متخصص مراجعه نمایید. این مسئله را به خاطر داشته باشید که غذا فقط غذاست، نه چیزی که با آن بتوان احساسات خود را بیان کرد یا اینکه از این طریق بتوان زندگی را کنترل نمود. به خاطر داشته باشید که حتما ورزش کنید و این ورزش صرفا به خاطر پاکسازی بدن پس از خوردن حجم زیادی از غذا نباشد.

به یاد داشته باشید که ورزش را به خاطر رسیدن به سرخوشی و سالمتی انجام دهید. بدنسازی یکی از سالم ترین سرگرمی هایی است که می توانید به کمک آن از بدنتان برای کارهایی که برای شما انجام میدهد سپاسگزاری نمایید.

نویسنده: ano M

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *