تغذیه, مقالات ورزشی

آیا مصرف میوه باعث چرب شدن بدن میشود؟

تک اندام : میوه یک خوراکی سالم است که سرشار از مواد مغذی ،فیبر ،ویتامین ها، مواد معدنی و کم چربی و کم کالری میباشد.
یک روش معمول برای بدنسازان در طول دوران آماده سازی قبل از مسابقه حذف میوه از رژیم غذایی خود برای به حداقل رساندن چربی بدن است. ما میخواهیم از طریق بیوشیمی تاثیرات این کار را برای شما شرح دهیم.

بدن ما تنها میتونه مونوساکاریدها (گلوکز،گالاکتوز، فروکتوز) و یا واحدهای تک قندی و نشاسته رو جذب کنه.
هنگامی که مواد وارد بدن میشه از طریق روده کوچک وارد پورتال جذب میشه و پس از منتشر شدن وارد جریان خون میشه و از طریق کبد یه عنوان قند خوب مورد مصرف قرار میگیره.

بدن ما از راههای زیر قند رو به کار میگیره:
۱- اگر گلوکز خون در طی گردش خون در یک ساعت در سطح پایدار ۲۰ گرم باشه آونوقت بدن قند خون رو بلافاصله برای تولید انرژی میسوزونه.
۲- حالا اگه قند خون بالاتر از سطح پایدار آون وارد بدن بشه مازاد آون به گلیکوژن در کبد و عضلات تبدیل میشه.
لازم میدونم یه سری نکات رو اینجا خدمتتون عرض کنم:
اولا ظرفیت ذخیره گلیکوژن در کبد ۱۰۰ گرم و در عضلات ۲۵۰ الی ۴۰۰ گرم هستش.
دوما گلیکوژن ذخیره شده در کبد برای تامین سوخت کل بدن مصرف میشه اما گلیکوژن موجود در عضلات فقط برای خود عضلات مصرف میشه.

۳-عضلات دارای یک سری آنزیم های محدود برای سنتز و جذب گلیکوژن هستن و اگر قند مازاد را آنزیم های عضلات نتوانند جذب کنند توسط کبد ذخیره میشه و اگر ظرفیت کبد از ذخیره گلیکوژن فراتر بره آونوقت کبد مازاد قند رو به چربی تبدیل میکنه و به عنوان بافیت چربی در سراسر بدن در میاد تا در صورت نیاز اسیدهای چرب بتوانند به عنوان سوخت در بدن استفاده بشن.

حالا که مشخص شد بدن ما چطوری از گلوکز استفاده میکنه، بهتره که در مورد اینکه چرا قند میوه (فروکتوز) باعث چرب شدن بدن میشه صحبت کنیم.

کبد قادر به ساختن گلیکوژن از فروکتوز، لاکتات، گلیسرول، آلانین و سایر متابولیت های سه کربنی هستش.
گلیکوژن موجود در عضله هم در ساختار شبیه به نشاسته، یک امیلوپکتین (شاخه پلیمر زنجیره ای حاوی صدها واحد گلوکز ) میباشد.
بر خلاف عضلات که تنها میتوانند انرژی خود را از طریق همان ۲۵۰ الی ۴۰۰ گرم گلیکوژن ذخیره شده تامین نمایند کبد مسئول تامین انرژی بدن است.

حالا فرض کنیم با مصرف قند میوه سطح گلوکز خون مورد نیاز تامین شود و مازاد آن بصورت گلیکوژن ذخیر خواهد شد. همچنین عضلات آنزیم لازم برای جذب و سنتز فروکتوز به گلیکوژن را ندارد. بنابراین کبد فروکتوز مازاد را به گلیکوژن تبدیل میکند . حال اگر ذخیره گلیکوژن کبد نیز پر شود، چون کبد مسئول تامین انرژی کل بدن است با ارسال سیگنال به کل بدن ومحدود کردن نرخ تبدیل آنزیم در متابولیسم گلوکز آن را تبدیل به چربی (فسفوفروکتوکیناز ) مینماید. در اصل قند میوه است که به راحتی تبدیل به چربی میشود.

نکته بسیار مهم آینه که میوه های با شاخص گلیسمی پایین که حتی باعث آزاد سازی ناگهانی انسولین نمیشوند اما فروکتوز میوه وارد کبد شده و به راحتی گلیکوژن کبد را پر مینماید و به چربی تبدیل شده و در جریان خون آزاد شده و به عنوان چربی ذخیره میشود.

این بیوشیمی توصیه بر محدود کردن میوه در هنگام رژیم غذایی شما داره. اگر چه میوه یک خوراکی بسیار مغذی و سرشار از فیبر و ویتامین و کم چربی و کم کالری هستش اما اگر هدف شما رسیدن به حدقل چربی بدن هستش بهتره از کربوهیدرات های پیچیده به جای میوه جهت پر کردن ذخایر گلیکوژن عضلات و کبد استفاده بشه تا به راحتی خالی و پر بشه.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *