مکمل ها

ال-کارنیتین L-Carnitine چیست ؟

 ال-کارنیتین L-Carnitine  چیست ؟

ال-كارنيتين توسط اسيدهاي آمينه ليزين و متيونين ساخته شده و موجب آزاد سازي انرژي از سلولهاي چربي ميشود

اين ماده شيميايي موجب انتقال اسيدهاي چرب به داخل ميتوكندري ميشود.

ميتوكندري را ميتوان موتورخانه سلولهاي بدن دانست . در واقع انرژي مورد نياز بدن در اين قسمت از سلولها توليد ميشود.

برخي از شواهد نشان ميدهد كه ميزان نياز به ال-كارنيتين در دوران كودكي و همچنين در زمان هاي خاصي مانند بارداري و شيردهي كه ميزان نياز بدن به انرژي افزايش مي يابد كمي بالا ميرود كه اين افزايش نياز موجب به افزايش توليد اين ماده غذايي از سوي بدن ميشود.

همچنين بنظر ميرسد كه وجود ال-كارنيتين براي بهبود كاركرد قلب نياز است. به عنوان مثال يك تحقيق نشان داده است ميزان كاركرد غير نرمال و تپش غيرعادي قلب بعد از 45 هفیته مصرف 4گرم ال-كارنيتين در روز در بيماران ديابتي كه علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتي هاي قلبي و عروقي رنج ميبردند به ميزان زيادي كاهش يافیته و بهبود پيدا نموده است.

کارنتین به کاهش سطح لاکتیت Loctate در طول تمرین کمک می کند و بدین ترتیب منجر به کاهش خستگی و افزایش استقامت در تمرین می شود.

تحقیقات زیادی نشان داده است که کارنتین باعث ارتقاء روند ریکاوری پس از تمرین با شدت می شود. به افرادی که به صورت روزانه و برای مدت ۳ هفیته ۳ گرم کارنتین داده شده بود درد عضلانی کمتری را پس از تمرین تجربه کرده بودند. ضمن اینکه میزانانزیم عضله مربوط به آسیب دیدگی عضلات بر اثر تمرین نیز در آنها کاهش یافیته بود

همچنين تحقيق ديگر نشان داده است كه مصرف روزانه ال-كارنيتين در ورزشكاران ميتواند حتي تا 25% ميزان توانايي و ظرفيت فعاليت بدني را بالا ببرد.

همچنين تحقيقات نشان داده است افرادي كه از مكمل هاي ال-كارنيتين استفاده مينمايند بعد از انجام فعاليت هاي بدني به ميزان كمتري دچار خستگي و كوفیتگي ميشوند. اين تحقيق همچنان نشان داد كه مصرف ال-كارنيتين دو ساعت قبل و بعد از دويدن به مسافیت 20 كيلومتر موجب بروز خستگي كمتر و بازيابي سريعتر قواي بدني گردد.

کارنتین همچنین به کاهش تأثیر رادیکالهای آزاد کمک می کند. رادیکال های عضلات محصولات ثانوی هستند که بر اثر متابولیسم اکسیژن ایجاد می گردند و موجب تورم عضلانی و تأخیر در ریکاوری کامل عضلانی می شوند. تمرینات سخت باعث می شود که به صورت موقتی سیستم ایمنی بدن تنزل پیدا کند و زمانی که این شرایط بروز نماید بدن مستعد ابتلاء به هر نوع بیماری عفونی می گردد. به نظر میرِسد کارنتین در کمک به پایداری و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن پس از تمرین نقش مهمی دارد

دانشمندان ایتالیایی در مطالعه‌ای دریافیتند در مردانی که برای 4 ماه روزانه 3 گرم ال – کارنیتین مصرف کردند، تعداد و کیفیت اسپرم‌ها افزایش یافیت و میزان بارداری همسران آن‌ها تا 20 درصد افزایش یافیت

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که ال-کارنیتین سطح کلسترول و تریگیلیسیرید خون را کاهش و میزان کلسترول مفید (HDL) را افزایش می‌دهد.

همچنين تحقيقات نشان داده است كه مصرف 100 ميلي گرم ال-كارنيتين به ازاي هر كيلو وزن افراد و كودكان تالاسمي ماژور به مدت 3 ماه موجب كاهش نياز بدن اين افراد به تصفيه خون شود.
شواهد عملي حاكيست كه ميزان ال-كارنيتين در مواد غذايي لبني و گوشتي به ميزان فراوان يافیت ميشود.

میزان توصیه شده کارنتین دریافیتی به صورت روزانه حدود ۲ تا ۴ گرم می باشد که می بایست آن را نیز تقسیم کرده و در وعده های مجزا دریافیت کرد مصرف ۲ گرم کارنتین پس از تمرین هم به روند ریکاوری کمک می نماید و هم از احساس درد عضلانی بیش از حد پس از تمرین می کاهد.و نیز برای بهره گیری از اثرات چربی سوزی ال-کارنیتین دوز مصرفی را حدود یک تا دو ساعت قبل تمرین مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *