تغذیه

مقدار بهینه مصرف کربوهیدرات پس از تمرین

تک اندام : مصرف کربوهیدرات پس از تمرین برای حفظ وضعیت آنابولیک موثر است و کاهش تجزیه پروتئین عضلات و در نتیجه کاهش تجزیه بافیت های عضلانی را سبب میگردد.

اکثر ما این موضوع را بخوبی میدانیم اما وقتی صحبت از مقدار دقیق دوز مصرفی کربوهیدارت پس از تمرین به میان میاید پاسخ دقیقی نداریم و بصورت حدودی و بازه ای پاسخ میدهیم!!!

بر اساس مطالعه ای که در مجله آمریکایی فیزیولوژی به چاپ رسیده مصرف کربوهیدرات در دو گروه کم و زیاد پس از یک تمرین سخت و مقاومتی مورد بررسی قرار گرفیت . محققان دوز دریافیتی اسیدهای آمینه ضروری (~ 20 گرم) برای هر دو گروه در نظر گرفیتن اما مقدار متفاوت از کربوهیدرات ( کربوهیدرات بالا = 90 گرم کربوهیدرات کم = 30 گرم) استفاده نمودند.
افراد مورد پژوهش مرد طی 1 ساعت تمرین سخت و مقاومتی قرار گرفیتند.

قانون 30 گرم

نتایج این مطالعه بسیار جالب بود.این گروه که 90 گرم کربوهیدرات مصرف نموده بودند اگر چه با افزایش بیشتری در میزان گلوکز خون مواجه بودند، اما نتایج در سنتز پروتئین برای هر دو گروه مشابه بود.
محققان نتیجه گرفیتند که این یافیته ها به همراه سایر یافیته های مشابه مطالعات قبلی نشان میدهد مصرف کربوهیدرات بیش از 30 گرم سنتز پروتئین در ماهیچه را افزایش نمیدهد.
محققان هیچ تفاوت قابل توجهی در بیان ژن برای نشانگرهای کاتابولیسم عضلات در دوزهای بیشتر از 30 گرم مشاهده ننموده اند.

بنابراین بدنسازان با استفاده از نوشیدنی کربوهیدرات پس از تمرین مانند پودر مالتودکسترین با دوز 30 گرم میتوانند بیشترین سنتز پروتئین را در عضلات به همراه آمینو اسیدها ایجاد نمایند.

نویسنده: تیم تحقیقاتی MD
محقق و مترجم: pouria spring

[notification type=”notification_mark” ]منبع[/notification]

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *