5924 3351 026 7/24 پشتیبانی آنلاین

تک اندام : ال کارنیتین یک ترکیب شبه ویتامینی است که عملکرد آن در متابولیسم چربی ها شناخته شده است.منابع ال کارنیتین گوشت و لبنیات میباشد به طوری که در 100گرم گوشت گوسفندی 210میلی گرم ال کارنیتین وجود دارد.

در بدن انسان روزانه 20گرم ال کارنیتین از کبد و کلیه تولید میشود ک حدود 90درصد آن در عضلات قرار دارد.نحوه عملکرد ال کارنیتین به این نحو است که انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیر را به غشای میتوکندریایی تسهیل میکند. اما این باور که ال کارنیتین نقش چربی سوزی دارد اشتباه است.زیرا این فرایند انتقال اسید چرب به میتوکندری محدود به اکسیداسیون چربی ها میباشد.و نقش چربی سوزی آن صرفا تبلیغات شرکتهای تولید مکمل است.

ال کارنیتین گشاده کننده عروق در بافتهای محیطی است. به طوری که در تحقیقات انجام شده با مصرف آن احتمال افزایش جریان خون و ازاد سازی اکسیژن وجود دارد و نیز باعث کاهش درد عضلانی پس از تمرین میشود.زیرا از تجمع لاکتات در عضله جلوگیری میکند و باعث بهبود عملکرد ورزشی میشود. مطالعات نشان داده ک اثرات مفید این مکمل در بانوان بیشتر ظهور میکند.

اثرات ال کارنیتین شامل:1کاهش میزات تخلیه گلیگوژن عضلات2افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب عضلات 3بهبود مقاومت عضلات در برابر خستگی

میزان مصرف روزانه الکارنیتین 2تا 4گرم در روز میباشد که باید,در روز تقسیم شود و همراه با وعده غذایی میل گردد.بیشترین اثر :نیم ساعت قبل تمرین مصرف گردد

این مکمل به صورت قرص. کپسول مایع و پودر در بازار موجود میباشد.

عوارض جانبی آن در دوزهای بالای 3تا4گرم بوجود می اید ک شامل: بوی بد ماهی در بدن و ادرار.اسهال. سرگیجه. استفراغ.

لازم به ذکر است که افراد که اختلال تیرویید دارند و افرادی مشکلات کلیوی دارند و کسانی ک داروهای درمان تیرویید و وارفارين مصرف میکنند منع مصرف دارند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی حامد نادی

منبع : تک اندام

About the author

ایمیل : Mag.Takandam@Gmail.Com

1 Response

ارسال نظر