تمرین با وزنه های آزاد بهتر است یا دستگاه های بدنسازی؟

تمرین با وزنه های آزاد بهتر است یا دستگاه های بدنسازی؟

- in مقالات ورزشی
1376
۰
bodybuilder

تک اندام : یکی از بحث برانگیزترین مسائل در بدنسازی پاسخ به این پرسش است: آیا وزنه های آزاد (دمبل و هالتر) بهتر است یا دستگاه های بدنسازی؟

واقعیت این است که وزنه های آزاد و دستگاه های بدنسازی نقش متفاوتی را در حرکت های مختلف ایفا می کنند و نمی توان به صراحت گفت که کدام یک بهتر از دیگری است،تنها با توجه به اهداف ورزشکاران است که می توان برتری یکی بر دیگری را با توجه به شرایط موجود تعیین کرد.در ادامه بیشتر با نقش وزنه های آزاد و دستگاه های بدنسازی آشنا شویم.

وزنه های آزاد:

موقعیت بدن در هنگام کار با وزنه های آزاد ثابت نیست، خود این امر باعث می شود عضلات دیگری به جزء عضله هدف در که تمرینات ما نقشی ندارند، درگیر شوند.با این کار این عضلات قوی تر شده و به استحکام بدن کمک می کنند.برای فهم بهتر موضوع به این مثال دقت کنید:حرکت اسکوات با هالتر را در ذهن تجسم کنید،شما تنها به فکر افزایش فشار بر روی عضلات پا هستید بی آنکه بر روی عضلات میان تنه(فیله کمر،عضلات شکم)خود تمرکزی داشته باشید پس با انجام حرکت اسکوات علاوه بر رشد عضلات پا باعث تقویت عضلات میان تنه نیز می شوید.

وزنه های آزاد در افزایش قدرت موثر هستند،چطور؟

زمانی که حرکت تمرینی را با وزنه آزاد انجام می دهید به دلیل عدم وجود یک موقعیت ثابت در طول انجام حرکت علاوه بر عضلات هدف و عضلات میان تنه،گروه های دیگر عضلانی نیز برای بلند کردن وزنه به کمک عضله هدف می آیند در این حالت تمام این عضلات به یک مکانیسم واحد و به هم پیوسته تبدیل می شوند تا حرکت مورد نظر را بدون نقص به پایان برسانند.حرکت ددلیفت مثال خوبی برای اثبات این مطلب است.

علاوه بر افزایش قدرت به کارگیری هم زمان چندین گروه عضلانی باعث بهبود رابطه بین ذهن و عضلات می شود که تنیجه آن تمرکز هرچه بیشتر بر روی حرکات تمرینی است.

از تمام دالیل فوق که بگذریم،وزنه های آزاد طی سالهای متمادی توسط وزشکاران بی شماری مورد استفاده قرار گرفته اند و در طی این سال ها به ورزشکاران کمک کردند که به اهداف خود دست یابند، خود این امر نشان دهنده موثر بودن وزنه های آزاد است.

دستگاه ها:

دستگاه های بدنسازی به طور انحصاری می توانند بر روی یک عضله خاص تمرکز کنند.این دستگاه ها طوری طراحی شده اند که با حذف عضلات کمکی و تثبیت کننده،امکان اعمال فشار مستقیم بر روی عضله هدف را برای ما فراهم می کنند.این دستگاه ها چه زمانی برای ما کارایی دارند؟

عضلاتی که در حالت تمرین با وزنه های آزاد در انزوا قرار گرفتند و امکان رشد برایشان فراهم نیست با استفاده از دستگاه ها از حالت انزوا خارج شده و رشد خود را از سر بگیرند.

دستگاه های بدنسازی به ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی یا مصدومیت شده اند این امکان را می دهند که با نهایت وزنه ممکن و فشار محدود به عضله خاص،عضله آسیب دیده را تقویت کنند و از بند مصدومیت رها شوند.

علاوه بر موارد فوق انجام حرکت با رعایت فرم صحیح آن با استفاده از دستگاه های بدنسازی امری آسان است،دستگاه ها با توجه به نحوه طراحی شان امکان بروز آسیب دیدگی را نسبت به وزنه های آزاد به حداقل می رسانند،اما افرادی هم وجود دارند که با رعایت نکردن نکات صحیح اجرای تمرین با استفاده از دستگاه ها به خود آسیب زده و دچار مصدومیت شده اند.

بهترین انتخاب:

همانظور که متوجه شده اید پیشنهاد تنها یکی از دو تجهیزات فوق امری مشکل است.هر کدام مزایای خاص خود را دارند،وزنه های آزاد به ما اجازه می دهند تا علاوه بر عضلات هدف،عضلات تثبیت کننده را تقویت کرده و عضلات کمکی را به کار بگیریم و دستگاه های بدنسازی نیز به ما کمک می کنند تا عضلات ضعیف را تقویت کرده و از بند مصدومیت رها شویم.

یشنهاد ما استفاده از دستگاه های بدنسازی در کنار وزنه های آزاد است ( اولویت با وزنه های آزاد).با این روش شما از فواید هر دو بهره مند شده و سریعتر به اهداف خود دست می یابید.

پس زمانی که می خواهید برنامه تمرینی خود را طراحی کنید نکات فوق را مد نظر داشته باشید تا نتایج حاصل از تمرینات را به حداکثر برسانید.

مترجم: داود جعفری

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت مجاز می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بیشتر بخوانید

۵ استراتژی برای چربی سوزی و کاهش وزن

استراتژی اول:کربوهیدرات ها را نصف کنید وقتی جذب