پنجشنبه, شهریور 29, 1397
حرکات تمرینی

آیا تنها راه رشد عضلات سنگین وزنه زدن است ؟

296بازدید

در حالی که بسیاری هنوز تنها راه رشد عضله را سنگین وزنه زدن میدانند، سالهاست علم و تجربه نشان داده حفظ زمان تحت تنش عضله مهمترین فاکتور است.
وارد کردن فشاری جدید به عضله برای شکستن فلاتش و تداوم مسیر رشد عضله، تنها نیاز به سنگین کردن وزنه ها ندارد.

چه بدنبال شوک متابولیکی و تخلیه ذخایر انرژی باشیم و چه شوک مکانیکی، ابزارهای بسیاری از جمله”

تغییر تمپوی حرکات،
تغییر زمان ست یا زمان استراحت بین ست،
استفاده از ابزارهای خارجی از جمله کش الاستیک،
زنجیر و … به کمک ما می آیند.
یکی از این روشها که پیشینه تجربی زیادی داشته و طی دهه اخر بصورت علمی بسیار مورد بررسی قرار گرفته است، محدودیت جریان خون است.

محدودیتی که بدنبال آن انباشت اسید لاکتیک، ایجاد ریزاسیب، ترشح هورمونهای موضعی، دم عضلانی و افزایش بکارگیری تارهای تندانقباض مشاهده شده است که به دنبال آن هایپرتروفی و افزایش حجم عضلانی و افزایش قدرت را میتوان انتظار داشت.

در افراد ناتوان و بستری جهت پیشگیری از آتروفی یا کاهش حجم عضلانی،
و در ورزشکاران جهت فراتر از خستگی رفتن و شوک در عضلات جهت رشد مورد استفاده قرار میگیرد.

بطور معمول در انتهای برنامه تمرینی یک عضله، با انتخاب حرکتی تک مفصله یا حرکت چندمفصله با دستگاه، عضله مورد نظر را سه الی پنج دقیقه با بیست الی سی درصد قدرتش و با ادامه تکرار تا واماندگی تحت فشار محدودیت جریان خون قرار می دهند.

Leave a Response