چهارشنبه, آبان 23, 1397
تغذیه

تخم شربتی؛ سوپر مکملی گمنام!

212بازدید

* میزان کلسیم موجود در آن، پنج برابر شیر.
* میزان ویتامین C موجود در آن، 7 برابر پرتقال.
* آهن موجود در آن، سه برابر اسفناج.
* یک انتقال دهنده عالی برای هدایت کلسیم به سمت استخوان ها.
* پتاسیم موجود در آن، دو برابر پتاسیم موجود در موز.
* میزان امگا 3 موجود در تخم شربتی، 8 برابر ماهی سالمون.در واقع حدود 20 درصد وزن
دانه های به این کوچکی به اسیدهای چرب امگا 3 تعلق دارد و به همین دلیل، غذایی
عالی برای مغز و قلب است.
تمام این موارد تنها گوشه ای از فواید این ماده غذایی گمنام می باشد.
تخم شربتی در حقیقت دان ههای گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به
صورت محلول در آب )شربت( استفاده م یشود. نام دیگر تخم شربتی دانه چیا است که
این دانه ها سرشار از مواد مغذی هستند و به نوعی قهرمان گمنام بشمار می آیند. تخم
شربتی دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن،آنتی اکسیدان، پتاسیم و کلسیم است.منیزم، به
کاهش کورتیزول ) هورمون استرس ( کمک میکند، پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث
سردرد و خستگی می شود. دانه های چیا همچنین حاوی ترپیتوفان و آمینو اسید هستند
که میتوانند به بدنتان کمک کنند سروتونین تولید کند. سروتونین یکی از ناق لهای عصبیِ
)نروترنسمیترها( فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است. نقش سروتونین در
لول هی گوارش کنترل هضم گوارش و در سیستم عصبی مرکزی نقش کنترل خلق و خوی،
خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. کمبود این هورمون در خون باعث
افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و ب یخوابی م یشود.
میزان آنتی اکسیدان موجود در یک وعده از دانه ی چیا سه برابر قوی تر از آنچه در زغال
اخته وجود دارد است. همانطور که می دانید آنتی اکسیدان ها برای س المت ضروری
هستند، چون از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد دفاع میکنند.
همچنین دانه های چیا حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند ) دو برابر مقداری که موز دارد(
ع الوه بر بهبود انقباض عضلانی، باعث می شود که کمتر دچار نفخ شوید.
تخم شربتی ع الوه بر داشتن میزان بالایی از فیبر، محلولی ژله ای را تولید می کند که به
پاکسازی بدن کمک می کند. این ماده ی ژله ای با کند کردن فعالیت آنزیم ها بر روی
کربوهیدرات ها، از تجزیه ی سریع آن ها در بدن جلوگیری می کند و این یعنی سیری
طولانی مدت و کنترل وزن.
* دقت داشته باشید که زیاده روی در مصرف این دانه های ریز می تواند موجب ایجاد سر
گیجه و همچنین بروز اخت الل در حس بینایی می شود. همچنین چیا حاوی گلوتن م یباشد،
اگر شما جزو افراد حساس به این ترکیب هستید در مصرف آن دقت کنید.

Leave a Response