چهارشنبه, آبان 23, 1397
مقالات ورزشی

افراط در نوشیدن آب حین ورزش

207بازدید

زمانی بود که مربیان اجازه نوشیدن آب در حین تمرین را به ورزشکاران شان نمی دادند. اما خوشبختانه با روشن شدن اهمیت حفظ مایعات بدن، سال هاست که این طرز فکر اصلاح شده و امروزه همگان، به ویژه در حیطه ورزش توجه ویژه ای به تعادل مایعات بدن دارند.

با این حال متاسفانه عده ای از آن سوی بام افتاده اند! و در نوشیدن آب در حین تمرین یا مسابقه افراط می کنند، مسئله ای که به سادگی ممکن است باعث مشکلات مختلف برای سلامت فرد، و یا حتی در موارد شدید منجر به مرگ شود.

مشکل اصلی در اینجا به کاهش غلظت سدیم خون یا “هیپوناترمی” باز می گردد. همانطور که می دانید حفظ تعادل مناسب الکترولیت ها برای عملکرد عصبی ضروری است، و بدین شکل کاهش غلظت سدیم باعث ایجاد مشکلات زیاد و مهمی در عملکرد ارگانهای مختلف خواهد شد.

علائم اولیه مشکلات ناشی از “هیپوناترمی” می توانند خودشان را به شکل سردرد، گرفتگی های عضلانی، استفراغ یا تهوع نشان دهند.

با وخیم تر شدن وضعیت این نشانه ها می توانند به تشنج، گیجی شدید، و کما توسعه پیدا کنند. بنابراین به محض مشاهده چنین علائمی، باید سریعا از نوشیدن بیشتر آب جلوگیری شده، و در صورت شدت بالای وضعیت، حتما از کمک های پزشکی بهره گرفته شود. در غیر اینصورت زندگی فرد تحت خطر خواهد بود.

بعنوان مثال، دو بازیکن جوانِ فوتبال در آمریکا جان خودشان را تنها به همین دلیل، یعنی نوشیدن بیش از حد آب در حین تمرین، از دست دادند.

به طور کلی ورزشکارانِ رشته های فوقِ استقامتی، کوه نوردی، دوچرخه سواری استقامتی، و فوتبالیست ها از جمله افرادی هستند که بیشتر این وضعیت در آنها دیده شده، و به همین خاطر بیشتر باید دقت داشته باشند.
به عنوان نمونه ای دیگر از شیوع این مسئله، در یک پژوهش، مصرف بیش از حد آب در نیمی از دونده های شهر “شیکاگو” که به صورت تفریحی در مسابقات دو استقامت شرکت می کردند، مشاهده شد.

درسته که کم آبی ممکن است باعث کاهش عملکرد شود، اما حداقل به اندازه مصرف آب بیش از حد مرگ آور نیست. بنابراین اگر در مورد میزان مصرف آب شک دارید، بهترین راهکار نوشیدن آن هنگامِ احساس تشنگی است و نه افراط در نوشیدن این مایه ی حیاتی.

Leave a Response