نکات مهم در مورد بدنسازی

تک اندام : در اين قسمت به دوستان مبتدي حتي پيشرفته چند نکات مهم در مورد رشته بدنسازي و پرورش اندام ذکر ميشود که اميدوارم به رعايت از آنها بپردازيد و پيشرفت خودتون رو توي اين رشته محبوب و پرطرفدار بهتر و اصولي تر پيش بگيريد چيزي که خيلي از بدنسازان مبتدي با اون آشنا نيستند و گاها ميخوان يک شبه راه چند ساله رو پيش ببرند با شما هستيم با چند نکات مهم و اصولي ورزش بدنسازي

– تغذيه

– استراحت

– نرمش و حرکات کششی

– تمرين وحرکات اجرائي

– حرکات اخر تمرين

–  استراحت و ريکاوري

– مکمل ها و داروها

– صبر و بردباري

قبل از هر چیز باید بگم 3 اصل مهم بدنسازی تغذیه و تمرین و استراحت هستش و هر کدام از آنها کلی شاخه های مربوط به خودش رو داره که ما اینجا مختصر و کوتاه و مفید در موردش توضیح میدیم

– اول در بدنسازي تغذيه مناسب است . يک برنامه ي تغذيه ي مناسب و اطاعت کردن از آن مي تواند در ساختن عضلات دلخواه به شما بسيار کمک نمايد . در اصول بدنسازي 50% آن مرتبط مي شود به تغذيه . افراد چاق برای کاهش وزن و افراد لاغر برای افزایش وزن تغذیه های مناسب به خودشون رو باید رعایت کنند و این امر باید با دانش افراد متخصص و یا کاردان صورت گیرد.

ارامش روحي و رواني است :

با توجه به گزارشات تجربي و عملي در اين ورزش اين را مي رساند که يک بدنساز بايد از آرامش دروني و جسماني برخوردار باشد . طبق نمونه تجربي اين را مطرح مي کند آرامش دروني بسيار امر مهمي است عصبانيت و غمگين بودن باعث کاهش وزن ( حجم عضلات ) و افزايش چربي در بدن مي گردد . والبته اینکه کسانی که در این ورزش تمرینات سخت رو با اشتیاق انجام میدهند تمام افسردگی ها و ناراحتی های دنیای بیرون رو به فراموشی میسپارند که این امر باعث خوشحالی هستش.

ارامش و آمادگی جسماني :

مثلا : شما از ساعت 7 صبح به سر کار رفتيد و در ساعت 7شب از سر کار برگشتيد و همين موقع به باشگاه يا سر تمرين برويد به علت خستگي بدن – بدن به هيچ عنوان حاضر به جواب دهي نمي باشد و به قول بدنسازان فقط حمالي ميله رو خواهيد کرد . از لحاظ جسماني شما موقعي آمادگي کامل را داريد که حداقل بعد از کار حدود 30-60 دقيقه اصتراحت مفيد داشته باشيد و در همين زمان هم را مي توان براي تغذيه گذاشت مثلا 30 دقيقه استراحت مفيد و 30 دقيقه براي تغذيه . در اين موقع است که بدن شما امادگي نصبي را براي تمرين و رشد عضلات پيدا ميکند .

– نرمش کردن

اما بعد از اجرا موارد فوق حالا شما اماده تمرين کردن هستيد اولين قدم براي شروع تمرين نرمش کردن است که شما در قسمت نرمش و حرکات کششي ميباشد که باعث آمادگي عضلات قبل از تمرين ميباشد و همينطور از آسيب ديدگي ها جلوگيري ميکند .

– قواعد تمرين کردن

حالا بدن شما امادگي لازم را براي تمرين کردن بدست آورده است و آماده هستيد براي تمرين سخت به نکاتي که در تمرين ضرورت دارند مي پردازيم .

يک : داشتن يک برنامه تمريني مناسب و پيروي از آن

با داشتن یک برنامه مناسب آناتومی بدن شما بسته به ضعف های بدن هر شخص شما میتوانید ضعف های بدن خود را از بین ببرید و نقاط قوت را پرورش دهید

دو : اجرا درست و صحيح حرکات تمريني

اجرای صحیح حرکات با وزنه چیزی هست که اکثر مبتدی ها با اون با مشکل روبرو میشوند و گاها وزنه های سنگین نسبت به خودشون رو انتخاب میکنند که باعث اشتباه زدن و بعضا آسیب دیدگی روبرو میشوند . دامنه حرکتی باید کامل و صحیح زده بشه با وزنه های مناسب

سه : تمرکز که يکي از مهمترين عامل در تمرين است

آزاد شدن فکر از دنیای بیرون از باشگاه و تمرکز کردن در موقع تمرین روی وزنه ای که میزنید خیلی موثر میباشد در اجرای صحیح و نتیجه ای که بعد از آن حاصل میشود پمپاژ بهتر خون به آن قسمت اط عضله و در نتیجه دم بهتر عضلانی

چهار : به پايان رساندن با حرکات سبک :

براي به پايان رساندن تمرين لازم است براي بازگرداندن بدن به حالت اوليه از حرکات نرمشي بسيار سبک مانند دو در جا استفاده نمائيد

و در اخر يک استراحت 15-30 دقيقه اي و صرف يک وعده ي غذائي مناسب براي جبران انژي لازم است.

-تغذیه بعد از تمرین و استراحت و ريکاوري

از اینجا به بعد زمانی هستش که شما از تمرین اومدید و نکاتی رو باید رعایت کنید چون در زمان تمرين ماهيچه ها در اثر تمرين سنگين و زياد بافت هاي سلولي شون از بين ميره شما بايد بعد تمرين پروتئين و مواد مورد نیاز رو به بدن برسونيد تا از ریزش عضله جلو گیری کنید و  به ساخت و ترمیم آن کمک کنید  اين کار باعث افزايش حجم عضلات ميشوند که شما شاهد آن خواهید بود نه اینکه تصور کنید فقط وزنه زدن در باشگاه باعث رشد عضلات بشود . بدن شما به استراحت و غذا نیاز دارد تا ریکاوری شود هنگامی که بدن ریکاوری نباشد و استراحت مناسبی انجام نداده باشید  احتمال آسیب دیدگی و تمرین زدگی در آن زیاد میباشد پس هفته ای 3 تا 5 جلسه تمرین کنید .

فرد بدنساز هنگامي که به خواب شبانه فرو ميره بدن به استراحت میپردازه و رشد ماهيچه ها در اون موقع صورت ميگيره پس استراحت کردن نقش خيلي مهمي در رشد عضله دارد .

– مکمل ها و داروها

بدن همه بدنسازان به غذاهایی احتیاج داردند که در غذاهای روزانه ما یافت نمیشوند و یا درصد آن آنقدر کم میباشد که نیاز بدن را برای ساختن بدن مناسب نمیباشد . مکمل ها این نیاز ها را تقریبا برطرف کرده اند و در کنار غذاهای روزانه که شما میل میکنید به اصطلاح غذای شما رو تکمیل میکنند. مکمل انواع مختلفی دارند که عبارتند از پروتئین ها ، ویتامین ها ، آمینو ها ، کربو ها و گلوتامین و کراتین که کارایی هر یک با هم متفاوت است و بسته به نیاز هر شخص مورد استفاده قرار میگیرد. در مورد دارو ها هم باید عرض کنم دارو ها در بدنسازی استروییدی و غیر استروییدی یا هورمونی و غیر هورمونی هستند معمولا افرادی که جهت مسابقات آماده میشوند باید از استروییدها استفاده کنند اندازه و مقدار استروییدها بسته به نوع دارو و دوز مصرفی آن میباشد که متاسفانه در کشور ما به علت آشنا نبودن با دارو شخص به دستور اشخاص سودجو و نا کار آمد شروع به مصرف استرویید میکنند که با عوارض وحشتناکی روبرو میشوند به همین دلیل در کشور ما با کنایه هرکسی که تمرین میکنه و روی فرم میاد به چشم آمپولی نگاهش میکنند. علم داروها علم پیچیده ای است که نباید سرخود و ندانسته سراغ آنها رفت تا سلامتی که مهمترین هدیه خداوند است رو به خطر انداخت . بعضی از بدنسازان هر از گاهی بعد از چند ماه یک دوره با دوز مناسب استرویید استفاده میکنند که جهت شوک دادن به عضله و پیشرفت آنها میشود و این کار را تا سالهای سال هم انجام میدهند البته با رعایت اصول و تغذیه و تمرین مناسب بدون کمتر عوارضی.

در آخر اینکه همیشه باید صبور و بردبار باشید همه این نکاتی که در بالا گفته شد بدون حوصله و زمان به نتیجه نخواهد رسید ممکن شما چند ماه تمرین کنید و پیشرفت نکنید و از این رشته به کلی بیرون برید اما باید ماه ها تلاش کنید پی به ضعف های خودتون ببرید شاید تغذیه مناسب نبوده استراحت کم بوده و یا تمرین سخت و منظمی انجام نداده باشید با رعایت همه این اصول به بهترین فرمی که میخواهید میرسید.

mostafa

اخبار مرتبط

نظرات (1)

امید

ممنونم از مطالب بسیار مفیدتون از همه دست اندرکاران ابن سایت تشکر فراوانی میکنم

پیام بگذارید

اطمینان حاصل کنید که (*) اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید که در آن نشان داده شده است. کد HTML مجاز نیست

x