5924 3351 026 7/24 پشتیبانی آنلاین

http://www.physique-shop.com/products_pictures/large_11-54-thickbox1.jpg

کراتین چیست؟

کراتین ماده ای است که در بدن انسان در طی سوخت و ساز پروتئین تولید می شود. این ماده در غذاها و مکملهای به همین نام وجود دارد.

کراتین منو هیدرات جهت افزایش ذخایر کراتین و کراتین فسفات (CP) بدن مصرف می شود.CP در بدن انسان از ترکیب کراتین و فسفات تولید شده و همراه با آدرنالین تری فسفات (ATP)  در بافت عضله ذخیره می شود. در واقع CP در دسترس ترین و سریعترین منبع سوختی جایگزین ATP است.

ولی نقطه ضعف آن توانایی کم بدن در ذخیره این ماده می باشد. کراتین در بدن از سوختن پروتئینها و اسیدهای آمینه ی آرژی نین، گلیسین و متیونین بدست می آید. این ماده بطور طبیعی در گوشت قرمز و ماهی یافت می شود. هر یک کیلو گرم گوشت قرمز حدود ۵ گرم کراتین دارد.

از عمده اثرات کراتین می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- افزایش قدرت عضله

۲- در فواصل بین تمرینات سنگین ورزشی بازسازی ذخایر انرژی را سرعت می بخشد.

۳- بدون افزایش چربی بدن، در افزایش توده عضلات بدن نقش قابل توجهی دارد.

۴- آستانه بی هوازی را در بدن افزایش می دهد.

۵- در تمرینات ورزشی سرعتی و شدید، ضمن کاهش تولید اسید لاکتیک، مانع از خستگی شده و مدت تمرین شدید را طولانی تر می کند.

پس به طور کلی می توان هنگام نیاز به افزایش وزن و توده عضلات، افزایش قدرت و سرعت در حرکات انفجاری و کمک به تولید ATP در بدن از این ماده استفاده نمود.

مقدار مصرف:

اصولاً جهت نتیجه گیری کامل و صحیح لازم است مصرف کراتین را به دو مرحله ی بارگیری و نگهدارنده تقسیم کرد.

مدت مرحله بارگیری ۵ روز است و مرحله نگهدارنده از روز ششم آغاز می شود. مقدار مصرف این ماده را در هر دو مرحله و برای زنان و مردان می توان از جداول ذیل استخراج نمود:

جدول ۱- طرز مصرف کراتین منوهیدرات در ورزشکاران مرد 

 

مرحله نگهدارنده

مرحله بارگیری

وزن بدن

۴-۲ گرم

۹ گرم

کمتر از ۳۶ کیلوگرم

۵-۳ گرم

۱۰ گرم

۴۱-۳۶ کیلوگرم

۶-۳ گرم

۱۱ گرم

۴۵-۴۲ کیلوگرم

۷-۴ گرم

۱۳ گرم

۵۰-۴۶ کیلوگرم

۷-۴ گرم

۱۴ گرم

۵۵-۵۱ کیلوگرم

۸-۴ گرم

۱۵ گرم

۵۹-۵۶ کیلوگرم

۸-۴ گرم

۱۶ گرم

۶۴-۶۰ کیلوگرم

۹-۵ گرم

۱۷ گرم

۶۸-۶۵ کیلوگرم

۹-۵ گرم

۱۸ گرم

۷۳-۶۹ کیلوگرم

۱۰-۵ گرم

۱۹ گرم

۷۷-۷۴ کیلوگرم

۱۰-۵ گرم

۲۰ گرم

۸۲-۷۸ کیلوگرم

۱۱-۶ گرم

۲۲ گرم

۸۶-۸۳ کیلوگرم

۱۲-۶ گرم

۲۳ گرم

۹۱-۸۷ کیلوگرم

۱۲-۶ گرم

۲۴ گرم

۹۵-۹۲ کیلوگرم

۱۳-۷ گرم

۲۵ گرم

بیشتر از ۹۵ کیلوگرم

 

 

جدول ۲- طرز مصرف کراتین منوهیدرات در ورزشکاران زن 

 

مرحله نگهدارنده

مرحله بارگیری

وزن بدن

۳-۲ گرم

۶ گرم

کمتر از ۳۶ کیلوگرم

۴-۲ گرم

۷ گرم

۴۱-۳۶ کیلوگرم

۴-۲ گرم

۸ گرم

۴۵-۴۲ کیلوگرم

۵-۳ گرم

۹ گرم

۵۰-۴۶ کیلوگرم

۵-۳ گرم

۱۰ گرم

۵۵-۵۱ کیلوگرم

۵-۳ گرم

۱۰ گرم

۵۹-۵۶ کیلوگرم

۶-۳ گرم

۱۱گرم

۶۴-۶۰ کیلوگرم

۶-۳ گرم

۱۲ گرم

۶۸-۶۵ کیلوگرم

۷-۴ گرم

۱۳ گرم

۷۳-۶۹ کیلوگرم

۷-۴ گرم

۱۴ گرم

۷۷-۷۴ کیلوگرم

۷-۴ گرم

۱۴ گرم

۸۲-۷۸ کیلوگرم

۸-۴ گرم

۱۵ گرم

۸۶-۸۳ کیلوگرم

۸-۴ گرم

۱۶ گرم

۹۱-۸۷ کیلوگرم

۹-۵ گرم

۱۷ گرم

۹۵-۹۲ کیلوگرم

۹-۵ گرم

۱۸ گرم

بیشتر از ۹۵ کیلوگرم

 

 

توصیه های مهم هنگام مصرف کراتین:

اگر در مرحله نگهدارنده وقفه ای ۵ روزه یا بیشتر ایجاد شود، باید مراحل بارگیری و نگهداری را مجدداً از اول شروع کنید برای کسب نتیجه ایده آل بهتر است حداقل ۶ ماه کراتین را مصرف کنید.

کراتین زمانی بهترین اثر را دارد که همراه مواده قندی مصرف شود. هنگام استفاده از کراتین آب و مایعات به مقدار زیاد بنوشید در کنار مصرف کراتین می توانید از مکملهای فولات، ویتامینهای B6 و B12 نیز استفاده نمایید.

مکملهای دیگر چون فسفاژن Phosphagen و فسفاژن اچ پی Phosphagen HP نیز دقیقاً مانند کراتین منو هیدرات عمل کرده و دستور مصرف و موارد استفاده آنها نیز مانند کراتین منوهیدرات می باشد. فقط فسفاژن اچ پی را می توان به طریقه ذیل نیز مصرف نمود:

۵ روز اول روزانه ۴ بار و هر بار یک پیمانه و بعد از ۵ روز، روزانه ۱ تا ۲ بار هر بار یک پیمانه.

About the author

09304144679
tak.amdam@yahoo.com

15 Responses
  1. مهدی

    1.سلام ببخشید من یه کراتین خریدم 25تومان شکلش کیسه ای هست اسم شرکتش SPN این کراتین مونوهیدرات هست 300گرمی میخواستم ببینم مشکلی نداره؟16سالمه 2.میخواستم گینر بگیرم شرکت MN بهتره یا سان ؟

  2. مهدی

    ۱٫سلام ببخشید من یه کراتین خریدم ۲۵تومان شکلش کیسه ای هست اسم شرکتش SPN این کراتین مونوهیدرات هست ۳۰۰گرمی میخواستم ببینم مشکلی نداره؟۱۶سالمه ۲٫میخواستم گینر بگیرم شرکت MN بهتره یا سان ؟

  3. armin

    سلام
    آقا بوی کراتین خاص و اصلچطور باید باشه؟
    یک کراتین خریدم بوی تندی شبیه وایتکس و بوگیرهای توالت میده
    بوش طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    با تشکر

  4. ساسی

    من الان یه مکمل 70کربو 30پروتیین گرفتم شرکت olimp
    میخاستم ببینم کراتیین ضررهاش به جز جوش زدن داره

  5. میلاد

    سلام و درود به شما استاد گرامی
    آیا در روزهای غیر تمرین نیز کراتین باید مصرف شود؟ اگر بله، آیا با همان دوز؟

  6. امیر

    سلام اقامصطفی خوبین؟
    کراتین برا کلیه و کبد خیلی ضرر داره؟
    و اینکه خیلی شنیدم ک کراتین پشت پوست اب جم میکنه و تااخر ازبین نمیره و میگن کراتین توعضلات اب جم میکنه و یمدت ک کارنکنی عضلاتت میوفته و..
    ممنون میشم یکم کامل توضیح بدین فک کنم سوال خیلی ها باشه
    ممنون

  7. مهدی

    سلام و خداقوت .
    من میخواستم که کراتین منو هیدرات بخرم ولی چون تقلبیش زیاده ازتون میخوام یه عکس از اصل و از بهترین کمپانی برام بزارین .
    و همجنین بهترین پروتئین همراه کراتین چی هست ؟ گینر یا نه ؟

ارسال نظر