چاقی و عوارض خطرناک ناشی از آن

چاقی و عوارض خطرناک ناشی از آن

- in پزشكي ورزشي, کاهش وزن
142
۰

http://salamat.sums.ac.ir/icarusplus/export/sites/salamat/3/aks/93110_644.gif

در جهانی که مواد غذایی در تمام لحظات در دسترس نیست ، توان ذخیره سازی انرژی به میزان بیش از آن چه برای مصرف فوری لازم است ، برای ادامه بقا ضروری می باشد . سلولهای چربی که در بافت چربی سراسر بدن قرار دارند ، می توانند مازاد انرژی را به صورت تری گلیسیرید ذخیره کنند ، و در مواقع لازم ،‌انرژی ذخیره شده را برای مصرف در سایر نقاط بدن ، به صورت اسیدهای چرب آزاد رها کنند . این سیستم فیزیولوژیک که تنظیم آن بر عهده غدد درون ریز و اعصاب می باشد به انسان اجازه می دهد که بدون مصرف غذا تا ماهها زنده بماند . اما در صورت فراوانی مواد غذایی و زندگی شهرنشینی والبته تحت تأثیر ژنتیک ، این سیستم موجب افزایش ذخایر چربی و تأثیرات نامطلوب برسلامت انسان می شود .

تعریف چاقی 

چاقی به انباشت بافت چربی اضافی اطلاق می شود . افراد ورزشکار بسیار عضلانی ممکن است بر اساس استانداردهای قراردادی دچار اضافه وزن باشند . در صورتی که بافت چربی اضافه وجود نداشته باشد . توزیع وزن بدن در جامعه به صورت پیوسته می باشد . لذا تمایز افراد لاغر و چاق صرفاً بر اساس قراردادهای پزشکی می باشد . بنابراین زمانی می توان چاقی را بصورت دقیق تعریف کرد که رابطه آن با عوارض مرگ و میر در انسان مشخص گردد .

چاقی را چگونه می توان اندازه گیری کرد :

محققین روشهای مختلفی را جهت مشخص نمودن چاقی پیشنهاد کرده اند که بهترین آن شاخص توده بدنی می باشد که اصطلاحاً آنرا  (BMI ( body mass index  می نامند .

اگر چه BMI ( شاخص توده بدن ) وسیله اندازه گیری مستقیم بافت چربی نیست اما درحال حاضر یکی از بهترین شیوه ها برای درجه بندی چاقی می باشد .

شاخص توده بدنی عبارت است از نسبت وزن ( بر حسب کیلوگرم ) به مجذور قد ( بر حسب متر )

 

 

پزشکان BMI بین ۲۵ تا ۳۰ را اضافه وزن و بالای ۳۰ را چاقی توصیف می نمایند.              

 

اضافه وزن و چاقی می تواند خطر بروز مشکلاتی جدی

در سلامت شما را افزایش دهند

برخی از مشکلات عبارتند از :

۱ – بیماریهای قلبی و سکته مغزی : این دو عارضه شایعترین علت مرگ و میر و ناتوانی در هر دو گروه زنان و مردان در ایالات متحده می باشند .

۲ – دیابت : چاقی خطر بروز دیابت نوع دوم یا دیابت شیرین غیروابسته به انسولین را افزایش می دهد .

۳ – سرطان : چاقی خطر بروز سرطان رحم ، کیسه صفرا ، گردن رحم ، تخمدان ، پستان و روده بزرگ را در زنان و سرطانهای راست روده ، پروستات و روده بزرگ را در مردان افزایش می دهد .

۴ – وقفه تنفسی هنگام خواب : چاقی ، اشکال در نفس کشیدن هنگام خواب را افزایش می دهد .

۵ – استئوآرتریت : چاقی باعث سایش مفاصل زانو ، لگن و کمر می شود .

۶ – بیماریهای کیسه صفرا : خطر بروز بیماریهای کیسه صفرا با بالارفتن وزن افزایش می یابد .

درمان :

یکی از دغدغه های اصلی در مبحث تغذیه استفاده بی رویه از چربیهای اشباع شده و عدم استفاده از سبزیجات ، میوه جات و غلات می باشد که حاوی کربوهیدرات ، فیبر ، ویتامین واملاح می باشند .

متخصصین تغذیه توصیه می کنند که برای سالم ماندن ، افراد بالای ۲ سال باید انواع مختلفی از غذاها را مصرف نمایند ، وزن خود را با کمک فعالیتهای منظم ورزشی و رژیمهای غذایی مناسب متعادل نگه دارند ،‌رژیمهای غذایی حاوی غلات ، سبزیجات ، میوه جات ، متعادل از نظر نمک و سدیم و شکر ، با چربی کم انتخاب نمایند .

روشهای درمان چاقی ، بسته به شدت چاقی ، وضعیت سلامت عمومی و انگیزه فرد برای کاهش وزن متفاوت می باشند . در این گونه موارد ، درمان می تواند ترکیبی از روشهای تغذیه ای ، ورزش ، اصلاحات رفتاری و کاربرد برخی از داروها باشد . در موارد چاقی شدید ممکنست درمان جراحی نیز توصیه شود . در هر صورت اولین قدم مهمی که می توانید برای درمان چاقی خود بردارید این است که با پزشک خود در مورد اینکه چه روشهای درمانی برای شما از همه مناسبتر است ، مشورت کنید .

تغذیه متعادل ، کاهش کلی کالری دریافتی ، کاهش مصرف غذاهای چرب و ورزش منظم از روشهای مهمی هستند که به کاهش وزن شما و نگهداری ان در حدی که سلامت شما را تضمین کند ، کمک می نمایند . سعی کنید روزانه حداقل سی دقیقه فعالیت منظم جسمانی داشته باشید .

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت مجاز می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بیشتر بخوانید

مزایای ورزش در مورد بیماری افسردگی چیست؟

بهبود عزت نفس یکی از مزایای کلیدی روانی