التهاب عضلات علایم و درمان آن

التهاب عضلات علایم و درمان آن

- in پزشكي ورزشي
4122
۰
Shoulder

Shoulder

التهاب,به گفته بعضی ورزشکاران بطور مداوم التهاباتی در نواحی عضلات از جمله سرشانه ها و کول اتفاق افتاده ازین رو میتوان گفت :

التهاب واکنش بدن در برابر آسیب های وارد شده است که به دنبال خراش، سوختگی یا هر نوع آسیب بافتی بروز می کند. در واقع باید گفت التهاب به نوعی واکنش فیزیولوژیکی بدن به محرک هاست که ممکن است این محرک میکروبیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و حتی در پی واکنش های خودایمن بدن به سلول ها باشد.یکی از نتایج التهاب مجزا شدن ناحیه آسیب دیده از بقیه بافت هاست. لخته های فیبرینوژن فضای بافتی آسیب دیده را مسدود می کند و مایع به سختی در این فضا جریان می یابد. مجزا شدن بافت آسیب دیده مانع از انتشار عفونت می شود.

شدت التهاب معمولا متناسب با میزان آسیب بافتی است.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره التهاب بافتی با دکتر حمیدرضا نادری استادیار بیماری های عفونی و مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشکده علوم پزشکی مشهد گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می آید.

التهاب یک بیماری نیست بلکه فرآیندی است که در جریان بسیاری از بیماری ها روی می دهد. دکتر حمیدرضا نادری با بیان این مطلب می افزاید: بر خلاف آن چه پنداشته می شود، التهاب حتی اگر به دلیل عفونت در بیمار بروز کند، مترادف با عفونت نیست. اصولا التهاب فرآیند دفاعی بدن است در برابر آسیبی که به بافت وارد شده است.این عامل آسیب زا می تواند یک میکروارگانیسم عفونت زا باشد حتی ممکن است از سلول های بدن فرد باشد که به عنوان یک عامل آسیب زا شناسایی شده است.

زمانی که سیستم دفاعی بدن یک عامل آسیب زا را شناسایی می کند روند ایجاد التهاب آغاز می شود. عفونت عامل شایع التهاب به شمار می رود و به طور عمده این عامل یک باکتری یا ویروس یا میکروارگانیسمی است که میل به تهاجم و تخریب نسوج را دارد. اما همان طور که پیشتر ذکر شد، آسیب اجسام خارجی نیز می تواند باعث بروز التهاب شود. بعضی مواقع در بیماری های خود ایمنی یا به اصطلاح روماتیسمی، سلول های یک یا چند ارگان به اشتباه آسیب زا شناسایی و روند التهابی آغاز می شود. این استادیار بیماری های عفونی ادامه داد: در جریان یک فرآیند التهابی عامل آسیب چه باکتری و چه ویروس باشد سلول های دفاعی بدن که به طور عمده از گلبول های سفید و برخی سلول های دیگر تشکیل می شود به ناحیه آسیب دیده هجوم می برد و سعی می کند با عامل آسیب مقابله کند.علایم التهاب با درد و حساسیت موضعی یا قرمزی و تورم ناحیه بروز می کند.

موادی که از سلول های مختلف بدن از جمله سیستم دفاعی ترشح می شود و بر فعالیت های سیستم ایمنی تاثیر دارد، سیتوکین نامیده می شود. این ماده قادر به فعال سازی ماکروفاژهاست و باعث تولید انواع مختلف آنتی بادی می شود.این ماده با تخریب عامل آسیب زا، حتی اگر سلول های خودی باشد که به اشتباه غیرخودی شناسایی شده، از طریق تغییر در نفوذپذیری سیستم عروقی و مکانیسم های دیگر باعث بروز علایم التهابی می شود.طبیعی است که پایان یک روند التهابی یا فروکش کردن علایم التهاب منوط به پایان یافتن عملکرد این ستیز دفاعی و توقف تولید و ترشح سیتوکین هاست.یک روند التهابی بر حسب این که چه اعضایی را درگیر کند ممکن است محدود و یا گسترده باشد که بر حسب دامنه درگیری می توان آن را به صورت موضعی درمان کرد و یا با مصرف خوراکی و تزریق دارو درمان را ادامه داد.

وی در مورد داروهای مربوط به التهاب می گوید: داروهای ضدالتهاب فراوانی موجود است که اساس تاثیرگذاری آن ها تداخل و متوقف کردن عملکرد سلول های دفاعی بدن است. بر همین اساس نیز نتیجه ناخوشایند برخی از این داروها که به ناچار در روند التهابی شدید و غیرقابل کنترل تجویز می شود، تضعیف کلی سیستم ایمنی بدن است که زمینه ساز بروز عفونت های نامعمول است. به همین دلیل، تاکید می شود که باید از مصرف خودسرانه داروهای ضدالتهابی خودداری کرد. این داروها را باید تحت نظر پزشک معالج استفاده کرد، زیرا دارویی که در کنترل یک روند التهابی موثر است با مصرف بی رویه خود به عامل آسیب زا برای دیگر سلول های بدن تبدیل می شود و عوارض جبران ناپذیری بر جای می  گذارد.باید گفت علت اصلی التهاب عضله،استفاده بیش از حد یا استفاده بی وقفه و بدون استراحت عضله است که بیشتر ورزشکاران به این التهاب دچار می شوند.به گزارش سایت «هلث نیوز» هرچند که علل دیگری برای التهاب حاد عضله ای از جمله لوپوس، ام اس و بیماری های دیگر خود ایمنی وجود دارد اما در بیشتر بیماران، آرتریت منشاء التهاب عضله ای است. در ادامه مطلب به علایم و نحوه درمان التهاب عضلانی پرداخته می شود.

علایم :

*ضعف عضله

* درد عضله

* سختی در بالا رفتن از پله ها

*احساس خستگی مفرط

* سختی در بلندشدن یا درازکردن دست .

درمان:

* قبل از شروع هر نوع درمان با پزشک معالج خود مشورت کنید.

* برای درمان کامل، تشخیص دادن علت بیماری ضروری است.

* برای تسکین عضله ملتهب از کمپرس ولرم استفاده کنید.کمپرس گردش خون را راحت تر می کند و درد و التهاب را کاهش می دهد.

* خواب ۷ تا ۸ ساعت برای استراحت دادن عضله مفید است.

* مصرف مواد غذایی ضد التهابی مانند اسید چرب امگا۳، التهاب را کاهش می دهد. بنابراین سیر و زنجبیل را که غنی از اسید چرب امگا ۳ است به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

* از خوردن گوشت قرمز که این نوع ناراحتی را وخیم تر می کند بپرهیزید.

* بعضی از انواع روغن های طبیعی مانند روغن میخک، دارای خاصیت ضد التهابی است.

* روغن استوقودوس تسکین دهنده و شل کننده عضله است.

* برای درمان موارد حاد، شاید پزشک معالج، گچ گرفتن را تجویز کند تا هیچ نوع حرکتی در آن قسمت انجام نشود.

* در مواردی فیزیوتراپی در بهبود التهاب عضله موثر است.

محدودیت های ورزشی در زمان التهاب مفاصل

رمضانی- التهاب مفاصل در پی بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی و آرتریت به وجود می آید و ورزش کردن در مرحله حاد بیماری، باعث وخیم شدن التهاب می شود. دکتر طناز احدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب به خراسان می افزاید: همان طور که می دانید توصیه ما، انجام ورزش های سبک است و معمولا به این افراد ورزشی در حد انقباض ساده عضلانی توصیه می شود تا عضلات لاغر و ضعیف نشود.اما انجام ورزش هایی که فشار زیادی به مفصل وارد می کند، برای این افراد ممنوع است و فقط به این افراد در حد تحمل ورزش هایی با دامنه حرکتی محدود توصیه می شود و زمانی که التهاب برطرف شد، می توانند ورزش منظم انجام دهند.در ورزشکاران که التهاب به علت آسیب است، در مرحله حاد بیماری محدودیت حرکت ورزشی را اعمال می کنیم اما براساس قانون کلی به هیچ کس توصیه نمی کنیم که حرکتی انجام ندهد.انقباضات ساده ایزومتریک برای جلوگیری از لاغری عضله توصیه می شود و معمولا بر حسب آسیب بعد از حدود ۴۸ ساعت که التهاب کاهش می یابد ورزش های معمولی انجام می شود.وی افزود: برای کاهش التهاب سرد کردن موضع بر گرم کردن آن ارجحیت دارد.

منبع : خراسان نیوز

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت مجاز می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بیشتر بخوانید

۵ استراتژی برای چربی سوزی و کاهش وزن

استراتژی اول:کربوهیدرات ها را نصف کنید وقتی جذب