ال-کارنیتین L-Carnitine چیست ؟

ال-کارنیتین L-Carnitine چیست ؟

- in مکمل ها
3651
۰
supplement

 ال-کارنیتین L-Carnitine  چیست ؟

ال-کارنیتین توسط اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از سلولهای چربی میشود

این ماده شیمیایی موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری میشود.

میتوکندری را میتوان موتورخانه سلولهای بدن دانست . در واقع انرژی مورد نیاز بدن در این قسمت از سلولها تولید میشود.

برخی از شواهد نشان میدهد که میزان نیاز به ال-کارنیتین در دوران کودکی و همچنین در زمان های خاصی مانند بارداری و شیردهی که میزان نیاز بدن به انرژی افزایش می یابد کمی بالا میرود که این افزایش نیاز موجب به افزایش تولید این ماده غذایی از سوی بدن میشود.

همچنین بنظر میرسد که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است. به عنوان مثال یک تحقیق نشان داده است میزان کارکرد غیر نرمال و تپش غیرعادی قلب بعد از ۴۵ هفته مصرف ۴گرم ال-کارنیتین در روز در بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی های قلبی و عروقی رنج میبردند به میزان زیادی کاهش یافته و بهبود پیدا نموده است.

کارنتین به کاهش سطح لاکتیت Loctate در طول تمرین کمک می کند و بدین ترتیب منجر به کاهش خستگی و افزایش استقامت در تمرین می شود.

تحقیقات زیادی نشان داده است که کارنتین باعث ارتقاء روند ریکاوری پس از تمرین با شدت می شود. به افرادی که به صورت روزانه و برای مدت ۳ هفته ۳ گرم کارنتین داده شده بود درد عضلانی کمتری را پس از تمرین تجربه کرده بودند. ضمن اینکه میزانانزیم عضله مربوط به آسیب دیدگی عضلات بر اثر تمرین نیز در آنها کاهش یافته بود

همچنین تحقیق دیگر نشان داده است که مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران میتواند حتی تا ۲۵% میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد.

همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی که از مکمل های ال-کارنیتین استفاده مینمایند بعد از انجام فعالیت های بدنی به میزان کمتری دچار خستگی و کوفتگی میشوند. این تحقیق همچنان نشان داد که مصرف ال-کارنیتین دو ساعت قبل و بعد از دویدن به مسافت ۲۰ کیلومتر موجب بروز خستگی کمتر و بازیابی سریعتر قوای بدنی گردد.

کارنتین همچنین به کاهش تأثیر رادیکالهای آزاد کمک می کند. رادیکال های عضلات محصولات ثانوی هستند که بر اثر متابولیسم اکسیژن ایجاد می گردند و موجب تورم عضلانی و تأخیر در ریکاوری کامل عضلانی می شوند. تمرینات سخت باعث می شود که به صورت موقتی سیستم ایمنی بدن تنزل پیدا کند و زمانی که این شرایط بروز نماید بدن مستعد ابتلاء به هر نوع بیماری عفونی می گردد. به نظر میرِسد کارنتین در کمک به پایداری و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن پس از تمرین نقش مهمی دارد

دانشمندان ایتالیایی در مطالعه‌ای دریافتند در مردانی که برای ۴ ماه روزانه ۳ گرم ال – کارنیتین مصرف کردند، تعداد و کیفیت اسپرم‌ها افزایش یافت و میزان بارداری همسران آن‌ها تا ۲۰ درصد افزایش یافت

مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که ال-کارنیتین سطح کلسترول و تریگیلیسیرید خون را کاهش و میزان کلسترول مفید (HDL) را افزایش می‌دهد.

همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین به ازای هر کیلو وزن افراد و کودکان تالاسمی ماژور به مدت ۳ ماه موجب کاهش نیاز بدن این افراد به تصفیه خون شود.
شواهد عملی حاکیست که میزان ال-کارنیتین در مواد غذایی لبنی و گوشتی به میزان فراوان یافت میشود.

میزان توصیه شده کارنتین دریافتی به صورت روزانه حدود ۲ تا ۴ گرم می باشد که می بایست آن را نیز تقسیم کرده و در وعده های مجزا دریافت کرد مصرف ۲ گرم کارنتین پس از تمرین هم به روند ریکاوری کمک می نماید و هم از احساس درد عضلانی بیش از حد پس از تمرین می کاهد.و نیز برای بهره گیری از اثرات چربی سوزی ال-کارنیتین دوز مصرفی را حدود یک تا دو ساعت قبل تمرین مصرف کنید.

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت مجاز می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بیشتر بخوانید

۵ استراتژی برای چربی سوزی و کاهش وزن

استراتژی اول:کربوهیدرات ها را نصف کنید وقتی جذب