ضرورت تغذیه مناسب در صبحانه

ضرورت تغذیه مناسب در صبحانه

- in تغذیه
2002
۰
breakfast_importance_daily_01

breakfast_importance_daily_01

تک اندام :  صبحانه، مهم ترین وعده غذایی ما محسوب می شود. نخوردن صبحانه خطراتی را در پی خواهد داشت، در واقع پس از خوابیدن و ۸ تا ۱۰ ساعت وقفه در سوخت رسانی بدن که به نوعی بیشترین وقفه میان وعده های غذایی محسوب می شود نیاز بدن را به مواد غذایی زیاد می کند.

صبحانه خوردن به عنوان عاملی برای تجدید قوا از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که خواب هستید، بدن به غذا، سوخت و انرژی برای تپش منظم قلب و غذارسانی به مغز احتیاج دارد که بیشتر این سوخت از گلوکزهای خون، ماهیچه ها و شش ها که اکسیژن را به خون می رسانند، تأمین می شود. با آغاز صبح، بدن از حالت استراحت بیرون می آید و به انرژی و غذا احتیاج دارد و این سوخت را باید از خوردن وعده های غذایی تامین کند. با این وصف خوردن صبحانه برای تجدید قوا و انرژی بدن دارای اهیمت است.
صبحانه خورها سالم ترند
بررسی های انجام شده نشان داده است که افرادی که به طور منظم صبحانه می خورند و این وعده غذایی مهم را فراموش نمی کنند در مقایسه با سایر افراد کمتر دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شوند و میزان استرس و افسردگی نیز در آن ها کمتر است. همچنین وعده صبحانه نقش مهمی در دریافت فیبر و ویتامین های مورد نیاز بدن دارد. بررسی ها نشان داده است تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز که در وعده های غذایی دیگر دریافت می کنیم، آسان نیست. افرادی که به طور منظم صبحانه می خورند و در وعده صبحانه از تمام گروه های غذایی استفاده می کنند احتمال بیشتری دارد که آهن، کلسیم و ویتامین های گروه B را به مقدار پیشنهاد شده دریافت کنند.
مطالعات نشان داده اند که خوردن میوه ها و سبزی ها در وعده صبحانه احتمال حمله های قلبی و سرطان را کاهش می دهند.
نقش صبحانه در کاهش وزن یا افزایش وزن
شاید شما هم شنیده باشید، که فرد صبحانه نمی خورد تا فقط با صرف دو وعده غذایی کالری کمتری به بدن برساند! اما مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام شده، نشان می دهند بدن افرادی که عادت به صبحانه خوردن ندارند، در طول روز بیش از سایرین کالری مصرف می کند در نتیجه شانس بیشتری برای چاق شدن دارند. در واقع این دسته از افراد زمانی که صبحانه نمی خورند، بدن آن ها به دلیل نرسیدن غذا به مغز، خسته تر است و در بین روز بیشتر با خوردن چای یا قهوه و یا خوردن شکلات و شیرینی هایی که حاوی مقدار زیادی قند زائد هستند، به ظاهر نیاز بدن را برطرف می کند اما این نیاز برای مدت زمان کمی رفع نمی شود و در نتیجه فرد با خوردن غذا هنگام ظهر این کمبود و گرسنگی خود را جبران می کند.
ﺯﻣﺎنی ﮐﻪ ﻣﺎ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﮐﺎفی ﻧمی ﺧﻮﺭﻳﻢ، ﺑﺪن ﺍﺣﺴﺎﺱ ﮐﻤﺒﻮﺩ می ﮐﻨﺪ ﻭ ‌ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﻋﻤﻞ ﺫﺧﻴﺮﻩﺳﺎﺯی ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ می ﺩﻫﺪ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ، ﻭﻟﻊ ﻓﺮﺩ ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﺎﻫﺎﺭ، ﺑﻴﺸﺘﺮ می ﺷﻮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻭﺯﻥ ﻭ ﭼﺎقی، ﺑﻪ ﺳﺎﺩگی ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ میﺁﻳﺪ.
بر اساس تحقیقی که توسط پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است، الگوی غذایی مصرف مرتب صبحانه می‌تواند در کاهش ابتلا به چاقی مؤثر باشد. دکتر “حمیرا حمایلی مهربانی” از محققین این تحقیق می گوید: بر اساس نتایج این تحقیق افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند دو و نیم برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر چاقی قرار دارند!
نقش صبحانه در تقویت هوش و حافظه
مطالعات بسیاری که در این زمینه انجام شده است، ثابت کرده اند خوردن صبحانه منظم و کامل در تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، نقش مهمی دارد. در واقع طی این تحقیقات مشخص شده است، کودکانی که صبحانه نمی خورند در مقایسه با کودکانی که روز را با یک وعده کامل شروع می کنند، زودتر خسته می شوند، تحریک پذیرترند و دیرتر واکنش نشان می دهند و از همه مهم تر اینکه این دسته از کودکان از ضریب هوشی پایین تری نسبت به دیگر همسالان خود که صبحانه ای کاملا” مغذی مصرف می کنند، برخوردارند.
نقش صبحانه در سلامتی و بیماری ها
صرف صبحانه کامل، مغذی و منظم در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی نقش بسزایی را ایفا می کند. علاوه بر این خوردن صبحانه کامل برای جلوگیری یا بهبود یبوست توصیه می شود زیرا پر بودن معده باعث افزایش حرکات روده می شود. همچنین خوردن صبحانه به طور منظم می تواند به جلوگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ ناگهانی نیز کمک کند.
بهترین صبحانه
بهترین صبحانه، صبحانه ای است که شامل پروتئین، فیبر، غذاهای سبوس دار، گندم، ویتامین و امثال آن ها هستند. منابع پروتئینی را می توان در غذاهایی مانند گوشت های کم چرب، شیر و تخم مرغ یافت. فیبر نیز در میوه ها و سبزی ها و جو به فراوانی یافت می شود. این مواد نه تنها بهترین و سالم ترین منابع غذایی به حساب می آیند بلکه انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را به بدن می دهند.
بدترین صبحانه
آماده کردن صبحانه و غذا خوردن می تواند وقت گیر باشد، از این رو خرید صبحانه از سر راه محل کار یا مدرسه به نظر می رسد بهترین گزینه باشد. بسیاری از ما، از جمله کودکانمان، از این کار لذت می بریم، اما هر زمانی که در یک فست فود توقف می کنید اقلامی از چربی های اشباع شده، سدیم و قندهای مصنوعی را به میزان بالا مصرف می کنید. سدیم بیش از حد می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود و همچنین ممکن است احتمال سکته مغزی در افراد مبتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد. گذشته از این خوردن شیرینی و تنقلات به هیچ وجه مناسب نیست و نیازهای بدن را تأمین نمی کند، بلکه فقط باعث سیر شدن شما می شود.

” علم ورزش

هرگونه استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها با اجازه کتبی از مدیر سایت مجاز می باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

بیشتر بخوانید

۵ استراتژی برای چربی سوزی و کاهش وزن

استراتژی اول:کربوهیدرات ها را نصف کنید وقتی جذب