مقالات ورزشی, مکمل ها

افزایش سریعتر حجم با بتا آلانین

تک اندام : هنگامی که سرپوش مکمل قبل از تمرین خود را باز می‌کنید رایحه ملیح تمشک آبی در هوا می‌پیچد.سپس شما ۲ پیمانه را داخل بطری مورد نظر خود می‌ریزید.آن را تکان میدهید و همانند یک بدن ساز حرفه‌ای آن را میل می‌کنید.بعد از چند دقیقه احساس مور مور شدن در صورت خود احساس خواهید کرد و کم کم خارش در صورت شما پدیدار خواهد شد.
اکنون بدن شما سرشار از بتا آلانین می‌باشد و در این لحظه آنقدر احساس قدرت دارید که حس می‌کنید میتوانید یک دیوار را خراب کنید.

اکنون زمان تمرین می‌باشد.با توجه به نشانه شناخته شده بتا آلانین در ایجاد حالت مور مور در صورت و استفاده از آن در مکمل‌های قبل از تمرین هنوز هم اطلاعات غلط و مبالغه‌های زیادی در مورد این مکمل انجام میشود.در اینجا می‌خواهیم واقعیت را در مورد این مکمل برای شما بیان کنیم.

بتا آلانین فرم بتای آمینو اسید آلانین می‌باشد به این معنی‌ که گروه‌های آمینو در وضعیت بتا قرار میگیرند.این آمینو اسید پیش ماده یک ماده شیمیایی به نام کارنوزین می‌باشد که وظیفه آن جلوگیری از کاهش پی‌ اچ‌ می‌باشد.به طور خلاصه خود بتا آلانین برای شما کاری را انجام نمیدهد بلکه این مکمل به بدن شما این قابلیت را میدهد تا بتواند کارنوزین بیشتری را تولید کند.اکنون بیاییم حقیقت را از دروغ مشخص کنیم و ببینیم که بتا آلانین واقعا چه کاربردی را دارد.
۱) تمرین سخت تر و طولانی‌ تر
بتا آلانین به شما کمک می‌کند که کمی‌ بیشتر بتوانید تمرینات سنگین خود را ادامه دهید.مخصوصا در بازه ۸-۱۵ تکرار بتا آلانین باعث میشود شما حجم تمرینات خود را به اندازه ۱-۲ تکرار بیشتر افزایش دهید.در تحقیقات زیادی مشخص شد که بتا آلانین میتواند استقامت عضلات را تا حدود ۲.۵% افزایش دهد.در تحقیقات همچنین مشخص شد که بتا آلانین میتواند باعث بهبود تمرینات اینتروال گونه شود به طوری که مشخص شد فرد میتواند عملکرد خود را در دوهای سرعتی کوتاه مدت در دفعات زیاد افزایش دهد.
۲) کاهش چربی‌
علاوه بر اینکه بتا آلانین میتواند استقامت عضلات را افزایش دهد در برخی‌ تحقیقات گزارش شده است که این مکمل میتواند در فرایند چربی‌ سوزی نیز کمی‌ کمک کننده باشد.مهم‌ترین جنبه این تحقیقات این بود که دانشمندان قادر به فهمیدن این موضوع نبودند که آیا این چربی‌ سوزی به واسطه عملکرد مستقیم بتا آلانین بوده است یا به واسطه افزایش حجم تمرینات.اما نکته مهم این است که چه بتا آلانین مستقیم یا غیر مستقیم باعث چربی‌ سوزی شده باشد مهم نتیجه پایانی کار می‌باشد.مهم این است که بتا آلانین توانایی کاهش چربی‌ بدن را دارد.
۳) همکاری و همخوانی با کراتین

همیشه تعداد افرادی بر این عقیده بوده‌اند که بتا آلانین و کراتین به صورت جدا از هم عمل می‌کنند و برخی‌ نیز بر این عقیده هستند که این دو مکمل میتوانند با هم همکاری داشته باشند.این موضوع از آنجایی شکل گرفیت که در بدن دو نوع سیستم انرژی غیر هوازی وجود دارد یکی‌ سیستم فسفاژن و دیگری سیستم گلیکولیتیک.
کراتین باعث تقویت سیستم فسفاژن میشود در حالی‌ که بتا آلانین باعث تقویت سیستم گلیکولیتیک میشود.با این حال بتا آلانین و کراتین معمولا با هم عرضه میشوند و به عنوان یک ترکیب فوق‌العاده برای افزایش عملکرد غیر هوازی فرد به فروش میرسند.اما متأسفانه هنوز دلیل خوبی‌ که نشان دهنده همکاری قابل اندازه گیری و مستمر این دو مکمل باشد یافیت نشده است.اما به هر حال از آنجایی که هر دوی آنها از طریق مکانیزم‌های جدا از هم عمل میکنند و هر دوی آنها نیز کارامد نشان داده‌اند مصرف هر دوی آنها عقلانی می‌باشد.
۴) زمان مصرف مکمل
برای سالیان درازی است که اینطور به مردم گفیته میشود که بتا آلانین یک مکمل قبل از تمرین می‌باشد.اما باید بدانید که به شما تا کنون دروغ گفیته‌اند و احتمالا بدترین زمان دریافیت بتا آلانین قبل از تمرین می‌باشد.شما میتوانید هر زمانی‌ از این مکمل استفاده کنید و از مزایای آن که افزایش سطح کارنوزین درون ماهیچه‌ها می‌باشد بهره ببرید.یکی‌ از راه‌ها برای جذب بهتر آن در ماهیچه‌ها استفاده این مکمل همراه غذا می‌باشد.زیرا در تحقیقات مشخص شده است که دریافیت بتا آلانین همراه غذا باعث افزایش چشمگیر دریافیت و جذب آن درون ماهیچه‌ها میشود.
۵) دوز مصرفی بتا آلانین
آیا در مورد احساس خارش در صورت بر اثر مصرف بتا آلانین که در بالا گفیتیم چیزی یادتان میاید؟ مصرف یک دوز بالا از بتا آلانین میتواند در بعضی‌ از افراد باعث ایجاد خارش در صورت شود.شما میتوانید با تقسیم کردن دوز مصرفی خود به دوز‌های کوچکتر از این اثر جلوگیری کنید.بسیاری از تحقیقاتی‌ که روی مصرف بتا آلانین صورت گرفیته است نشان میدهند که بهترین دوز مصرفی این مکمل ۲.۶ – ۶.۴ گرم در روز می‌باشد.در بالاترین میزان دوز تعیین شده هم عوارض جانبی منفی‌ قابل توجهی‌ تا کنون گزارش نشده است.

منبع: تک اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *