پزشكي ورزشي

التهاب عضلات علایم و درمان آن

Shoulder

التهاب,به گفیته بعضی ورزشکاران بطور مداوم التهاباتی در نواحی عضلات از جمله سرشانه ها و کول اتفاق افیتاده ازین رو میتوان گفیت :

التهاب واکنش بدن در برابر آسيب هاي وارد شده است که به دنبال خراش، سوختگي يا هر نوع آسيب بافیتي بروز مي کند. در واقع بايد گفیت التهاب به نوعي واکنش فيزيولوژيکي بدن به محرک هاست که ممکن است اين محرک ميکروبيولوژيکي، شيميايي، فيزيکي و حتي در پي واکنش هاي خودايمن بدن به سلول ها باشد.يکي از نتايج التهاب مجزا شدن ناحيه آسيب ديده از بقيه بافیت هاست. لخته هاي فيبرينوژن فضاي بافیتي آسيب ديده را مسدود مي کند و مايع به سختي در اين فضا جريان مي يابد. مجزا شدن بافیت آسيب ديده مانع از انتشار عفونت مي شود.

شدت التهاب معمولا متناسب با ميزان آسيب بافیتي است.براي کسب اطلاعات بيشتر درباره التهاب بافیتي با دکتر حميدرضا نادري استاديار بيماري هاي عفوني و مدير گروه بيماري هاي عفوني و گرمسيري دانشکده علوم پزشکي مشهد گفیت وگويي انجام داده ايم که در ادامه مي آيد.

التهاب يک بيماري نيست بلکه فرآيندي است که در جريان بسياري از بيماري ها روي مي دهد. دکتر حميدرضا نادري با بيان اين مطلب مي افزايد: بر خلاف آن چه پنداشته مي شود، التهاب حتي اگر به دليل عفونت در بيمار بروز کند، مترادف با عفونت نيست. اصولا التهاب فرآيند دفاعي بدن است در برابر آسيبي که به بافیت وارد شده است.اين عامل آسيب زا مي تواند يک ميکروارگانيسم عفونت زا باشد حتي ممکن است از سلول هاي بدن فرد باشد که به عنوان يک عامل آسيب زا شناسايي شده است.

زماني که سيستم دفاعي بدن يک عامل آسيب زا را شناسايي مي کند روند ايجاد التهاب آغاز مي شود. عفونت عامل شايع التهاب به شمار مي رود و به طور عمده اين عامل يک باکتري يا ويروس يا ميکروارگانيسمي است که ميل به تهاجم و تخريب نسوج را دارد. اما همان طور که پيشتر ذکر شد، آسيب اجسام خارجي نيز مي تواند باعث بروز التهاب شود. بعضي مواقع در بيماري هاي خود ايمني يا به اصطلاح روماتيسمي، سلول هاي يک يا چند ارگان به اشتباه آسيب زا شناسايي و روند التهابي آغاز مي شود. اين استاديار بيماري هاي عفوني ادامه داد: در جريان يک فرآيند التهابي عامل آسيب چه باکتري و چه ويروس باشد سلول هاي دفاعي بدن که به طور عمده از گلبول هاي سفيد و برخي سلول هاي ديگر تشکيل مي شود به ناحيه آسيب ديده هجوم مي برد و سعي مي کند با عامل آسيب مقابله کند.علايم التهاب با درد و حساسيت موضعي يا قرمزي و تورم ناحيه بروز مي کند.

موادي که از سلول هاي مختلف بدن از جمله سيستم دفاعي ترشح مي شود و بر فعاليت هاي سيستم ايمني تاثير دارد، سيتوکين ناميده مي شود. اين ماده قادر به فعال سازي ماکروفاژهاست و باعث توليد انواع مختلف آنتي بادي مي شود.اين ماده با تخريب عامل آسيب زا، حتي اگر سلول هاي خودي باشد که به اشتباه غيرخودي شناسايي شده، از طريق تغيير در نفوذپذيري سيستم عروقي و مکانيسم هاي ديگر باعث بروز علايم التهابي مي شود.طبيعي است که پايان يک روند التهابي يا فروکش کردن علايم التهاب منوط به پايان يافیتن عملکرد اين ستيز دفاعي و توقف توليد و ترشح سيتوکين هاست.يک روند التهابي بر حسب اين که چه اعضايي را درگير کند ممکن است محدود و يا گسترده باشد که بر حسب دامنه درگيري مي توان آن را به صورت موضعي درمان کرد و يا با مصرف خوراکي و تزريق دارو درمان را ادامه داد.

وي در مورد داروهاي مربوط به التهاب مي گويد: داروهاي ضدالتهاب فراواني موجود است که اساس تاثيرگذاري آن ها تداخل و متوقف کردن عملکرد سلول هاي دفاعي بدن است. بر همين اساس نيز نتيجه ناخوشايند برخي از اين داروها که به ناچار در روند التهابي شديد و غيرقابل کنترل تجويز مي شود، تضعيف کلي سيستم ايمني بدن است که زمينه ساز بروز عفونت هاي نامعمول است. به همين دليل، تاکيد مي شود که بايد از مصرف خودسرانه داروهاي ضدالتهابي خودداري کرد. اين داروها را بايد تحت نظر پزشک معالج استفاده کرد، زيرا دارويي که در کنترل يک روند التهابي موثر است با مصرف بي رويه خود به عامل آسيب زا براي ديگر سلول هاي بدن تبديل مي شود و عوارض جبران ناپذيري بر جاي مي  گذارد.بايد گفیت علت اصلي التهاب عضله،استفاده بيش از حد يا استفاده بي وقفه و بدون استراحت عضله است که بيشتر ورزشکاران به اين التهاب دچار مي شوند.به گزارش سايت «هلث نيوز» هرچند که علل ديگري براي التهاب حاد عضله اي از جمله لوپوس، ام اس و بيماري هاي ديگر خود ايمني وجود دارد اما در بيشتر بيماران، آرتريت منشاء التهاب عضله اي است. در ادامه مطلب به علايم و نحوه درمان التهاب عضلاني پرداخته مي شود.

علايم :

*ضعف عضله

* درد عضله

* سختي در بالا رفیتن از پله ها

*احساس خستگي مفرط

* سختي در بلندشدن يا درازکردن دست .

درمان:

* قبل از شروع هر نوع درمان با پزشک معالج خود مشورت کنيد.

* براي درمان کامل، تشخيص دادن علت بيماري ضروري است.

* براي تسکين عضله ملتهب از کمپرس ولرم استفاده کنيد.کمپرس گردش خون را راحت تر مي کند و درد و التهاب را کاهش مي دهد.

* خواب ۷ تا ۸ ساعت براي استراحت دادن عضله مفيد است.

* مصرف مواد غذايي ضد التهابي مانند اسيد چرب امگا۳، التهاب را کاهش مي دهد. بنابراين سير و زنجبيل را که غني از اسيد چرب امگا ۳ است به برنامه غذايي خود اضافه کنيد.

* از خوردن گوشت قرمز که اين نوع ناراحتي را وخيم تر مي کند بپرهيزيد.

* بعضي از انواع روغن هاي طبيعي مانند روغن ميخک، داراي خاصيت ضد التهابي است.

* روغن استوقودوس تسکين دهنده و شل کننده عضله است.

* براي درمان موارد حاد، شايد پزشک معالج، گچ گرفیتن را تجويز کند تا هيچ نوع حرکتي در آن قسمت انجام نشود.

* در مواردي فيزيوتراپي در بهبود التهاب عضله موثر است.

محدوديت هاي ورزشي در زمان التهاب مفاصل

رمضاني- التهاب مفاصل در پي بيماري هايي مانند روماتيسم مفصلي و آرتريت به وجود مي آيد و ورزش کردن در مرحله حاد بيماري، باعث وخيم شدن التهاب مي شود. دکتر طناز احدي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اين مطلب به خراسان مي افزايد: همان طور که مي دانيد توصيه ما، انجام ورزش هاي سبک است و معمولا به اين افراد ورزشي در حد انقباض ساده عضلاني توصيه مي شود تا عضلات لاغر و ضعيف نشود.اما انجام ورزش هايي که فشار زيادي به مفصل وارد مي کند، براي اين افراد ممنوع است و فقط به اين افراد در حد تحمل ورزش هايي با دامنه حرکتي محدود توصيه مي شود و زماني که التهاب برطرف شد، مي توانند ورزش منظم انجام دهند.در ورزشکاران که التهاب به علت آسيب است، در مرحله حاد بيماري محدوديت حرکت ورزشي را اعمال مي کنيم اما براساس قانون کلي به هيچ کس توصيه نمي کنيم که حرکتي انجام ندهد.انقباضات ساده ايزومتريک براي جلوگيري از لاغري عضله توصيه مي شود و معمولا بر حسب آسيب بعد از حدود ۴۸ ساعت که التهاب کاهش مي يابد ورزش هاي معمولي انجام مي شود.وي افزود: براي کاهش التهاب سرد کردن موضع بر گرم کردن آن ارجحيت دارد.

منبع : خراسان نیوز

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *