بانوان, ورزش بانوان

تمرینات با وزنه برای خانم ها مفید است یا مضر ؟

تک اندام : آیا زنان باید با وزنه تمرین کنند؟ این یک سؤال میلیون دلاری است! بعضی از خانم‌ها به وزنه قسم می‌خورند، در حالی که دیگران حتی فکر اینکه اندامی شبیه لیزا آوکلند یا ایرن اندرسون داشته باشند، حالشان را خراب می‌کند. پس جواب چیست؟

اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، تناسب اندام پیدا کنید، و احساس خوبی کسب کنید، تمرین با وزنه کاری است که قطعاً باید انجام دهید! اما چرا؟

جواب پاسخ شما در ادامه این مقاله ….

کاهش وزن برای خانم‌ها

اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید، تناسب اندام پیدا کنید، و احساس خوبی کسب کنید، تمرین با وزنه کاری است که قطعاً باید انجام دهید! اما چرا؟

۱. سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد – تمرین با وزنه، میزان کالُری مصرفی روزانه‌ی شما را افزایش می‌دهد، بنابراین شما بیشتر وزن کم می‌کنید، حتی در روزهایی که ورزش نمی‌کنید.

۲. سریع چربی سوزی می‌کنید – بدون تمرین با وزنه، هرگز به درستی چربی نخواهید سوزاند. تمرینات هوازی برای چربی سوزی خوب‌اند، اما فقط تا حدودی. اگر فقط تمرینات هوازی انجام دهید، سر انجام بدن شما از بافیت عضلانی‌تان تغذیه خواهد کرد، و آنچنان که باید از چربی‌هایتان کاسته نمی‌شود. اگر می‌خواهید چربی سوزی کنید، کمی هم باید با وزنه بدنسازی کنید.

۳. کالُری می‌سوزاند – آیا به دنبال بهانه‌ای هستید تا یک تکه پیتزا یک چیز خوشمزه بخورید؟ «من به آن احتیاج دارم تا انرژی تمرینم تأمین شود» یک بهانه‌ی خوب برای بدنسازان است. من خانم‌هایی را می‌شناسم که در یک روز به راحتی و بدون استرس کلی غذاهای ممنوعه می‌خورند، چرا که فردای آن روز یک جلسه‌ی بدنسازی شدید در انتظارشان است. بدنسازی شدید کلی کالُری می‌سوزاند!

حقیقت این است که تمرین با وزنه، کلید کاهش وزن مؤثر و سالم است. اگر شما تمام روزتان را در کلاس‌های ایروبیک، زومبا، یوگا صرف کنید یا اینکه تمام وقتتان را روی تردمیل بدوید، شاهد کمی کاهش وزن خواهید بود. اما اگر تمرین با وزنه‌ها را هم به برنامه‌تان بیفزاید خواهید دید که چقدر بیشتر چربی خواهید سوزاند و عضلاتتان نیز شکل خواهند گرفیت.

بهترین تمرینات با وزنه برای خانم‌ها:

قفسه سینه: پرس سینه، پرس بالاسینه، پرس زیرسینه

پشت: زیربغل هالتر خم، فیله، زیربغل سیم کش

سرشانه: پرس دمبل آرنولد، نشر از جانب

جلو بازو (دوسر): جلوبازو با هالتر، جلوبازو لاری تک دست، جلوبازو چکشی

پشت بازو (سه‌سر): پشت بازو تک دست خم، پشت بازو دمبل جفیت پشت سر، دیپ

کلی: دراز نشست، سوپرمن، در حالت درازکش پایتان را بالا بیاورید و بادستتان آنرا لمس کنید

عضلات چهارقلوی پا: اسکات با هالتر، یک پا جلو ۹۰ درجه خم

پا: جلو پا ماشین، پشت پا ماشین

ساق پا: ساق پا ایستاده، پرس ساق پا با یار کمکی

نتیجه گیری

حرف‌های من را اشتباه نگیرید. من اصلاً پیشنهاد نمی‌کنم که نفر بعدی باشید که برنده‌ی مسابقات بدنسازی جهان می‌شود! خانم‌هایی که بیش از اندازه وقت خود را صرف تمرین با وزنه‌ها می‌کنند بدن فوق عضلانی و مردانه پیدا خواهند کرد.

اگر خیلی با وزنه‌ها دست و پنجه نرم کنید، تناسب اندام زنانه‌تان را از دست خواهید داد، بنابراین خیلی مهم است که تعادل خود را در تمرینات حفظ کنید. یک تمرین عالی برای خانم‌ها این چنین است:

– ۳۰ دقیقه ورزش‌های هوازی متوسط یا ۱۵ دقیقه هوازی با شدت زیاد. به پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، رقص یا دویدن فکر کنید.

– ۳۰ دقیقه تمرین با وزنه‌های سبک با تکرار و شدت زیاد، یا ۲۰ دقیقه تمرین با وزنه‌های سنگین و تکرار کم. به سراغ تمریناتی بروید که حداکثر گروه‌های عضلانی‌تان را به حرکت در می‌آورند (شنا سوئدی، پرس سینه، زیربغل سیمکش و…)

ترکیب تمرینات هوازی و تمرین با وزنه‌ها راهی عالی برای چربی سوزی و تقویت عضلات شما هستند. تنها در چند هفیته، از تغییراتی که در بدن خود مشاهده خواهد کرد متعجب خواهید شد!

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *