مقالات ورزشی

مکمل های تقلبی را شناسایی کنید

supplements

تک اندام : در چند سال گذشته ورود مکمل‌های غذایی به کشور و نیز توزیع آن، طرح بهتری پیدا کرده ولی  متاسفانه همچنان مسئله «مکمل‌های تقلبی» همانگونه باقی مانده است. این روزها متقلب‌های سودجو و بی منطق با کرایه کردن کارگاه‌هایی در حاشیه شهرها، در محیطی غیربهداشتی و بدون هیچ گونه نظارتی به تولید محصولات مختلفی مشغول هستند و به رغم وجود نهادهای نظارتی متعدد، همچنان به کار غیرقانونی و غیرانسانی خود ادامه می‌دهند.

درباره این متقلبان گفیته می‌شود، هر محصولی که تولید می‌کنند را به قیمت ۵ تا ۶ هزار تومان می‌فروشند و برایشان تفاوتی نمی‌کند مکمل ۳۰۰ گرم باشد یا ۳ کیلوگرم!
آیا مکمل‌های تقلبی خطرناک هستند؟

قطعاً باید به این پرسش پاسخ مثبت داد. به طور کلی تقلب در مکمل‌ها را باید به ۲ دسته تقسیم کرد: ۱- مکمل‌هایی که تاریخ مصرف‌شان مدت‌هاست سرآمده و برخی‌ها، این مکمل‌های تاریخ مصرف گذشته را به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با دستکاری در تاریخ مصرف، آنها را به بازار عرضه می‌کنند ۲- مکمل‌هایی که از روی نمونه‌های اورژینال ساخته شده و تنها به لحاظ مشکل قوطی و نوع بسته‌بندی با نمونه اصلی مشابه است. نیازی به توضیح نیست که عمده محتویات اینگونه مکمل‌ها از موادی مانند پودر ذرت، شیرخشک، آرد، بیسکویت خرد شده! تشکیل می‌شود و گاه برای آنکه اثربخشی بیشتری داشته باشد، استروئیدهای ارزان‌قیمت خوراکی نیز آسیاب شده و به محتویات داخل قوطی اضافه می‌شود.
مکمل‌های بی‌اصل و نسب!

گاهی اوقات ناآگاهی مصرف‌کنندگان باعث می‌شود سودجویان از این ناآگاهی سوء استفاده کرده و اقدام به تولید مکمل‌هایی کنند که نمونه اورژینال آن در هیچ کجای جهان تولید نشده است! معروف‌ترین نمونه‌ای که می‌توان در این مورد مثال زد، مکملی با نام «مگامس ۵۰۰۰» بود که در قوطی‌هایی شبیه قوطی شیر خشک بسته‌بندی می‌شد. جالب است بدانید شرکت ویدر، تولیدکننده مکمل‌های «مگامس» که این محصول را در انواع مختلفی مثل «مگامس ۲۰۰۰» و «مگامس ۴۰۰۰» طی سالیان اخیر به بازار عرضه کرده هیچگاه محصولی با عنوان «مگامس ۵۰۰۰» در بسته‌بندی شبیه قوطی شیرخشک نداشته و در واقع «مگامس ۵۰۰۰» حاصل اختراع تلاش‌های بی‌وقفه برخی سودجویان داخل کشور است!!

و همینطور دومین مثالی که میتوان در نمونه های مشابه زد کراتین هاردکور ماسل تک است !! این کراتین که حتی میتوان با یک جستوجو در اینترنت نمونه های مختلف و رنگارنگی  رااز آن یافیت کرد ولی در واقع این کراتین موجود درجه 2 و کاملا تقلبی است و حاصل رنج و تلاش مخترعان داخلی است.

1185_1382412290_large

بازگشت به یک حقه قدیمی
تا همین چند سال پیش اگر در بازارهای لوازم خانگی گشتی می‌زدید به محصولاتی برمی‌خوردید که تولیدکنندگان  از «خطای دید» مشتریان سوءاستفاده کرده و اجناس درجه دو را به جای مارک‌های مشهور به مشتریان سهل‌انگار قالب می‌کردند. این متقلبان با استفاده از تغییر در حروف برندهای معتبری مثل«Panasonic» و « SANYO» محصولاتی مانند «Panaosonic» و یا «Sonyo» عرضه می‌کردند و گاه با قیمت‌های گزافی به فروش می‌رساندند. مدتی است این حقه قدیمی در بازار مکمل‌ها باب شده و به طور مثال به تازگی محصولی به نام «Mutrex» وارد بازار شده که یادآور محصولات شرکت «Nutrex» است!

خرید مطمئن
اگر تا یکی دو سال پیش با نگاهی دقیق به وضعیت ظاهری مکمل‌ها می‌شد نسبت به اصل‌بودن آن اطمینان حاصل کرد، امروز دیگر حتی به چشم‌ها هم نمی‌شود اعتماد کرد! متاسفانه متقلبان مکمل‌های غذایی روز به روز پیشرفیت می‌کنند و گاه چنان ظرافیت‌ها را رعایت می‌کنند که حتی واردکنندگان رسمی آن محصولات را به شک می‌اندازند. در چنین شرایطی تنها ۲ راه پیش رو دارید؛ اول: خرید از داروخانه‌ها که تحت نظارت و بازرسی دقیق هستند که هیچ محصولی را بدون مجوز قانونی عرضه نمی‌کنند دوم؛ ارتباط با نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های واردکننده مکمل‌های غذایی.

ارتباط با نمایندگی‌های اصلی
مجموع شرکت‌های واردکننده یا تولیدکننده مکمل‌های مجاز غذایی- ورزشی از مجموع انگشتان دو دست بیشتر نیست و تمام آنها دارای شمارة تلفن پاسخگویی به مصرف‌کنندگان می‌باشند.
شما می‌توانید با یک تماس تلفنی، معتبرترین مراکز تهیه مکمل‌های غذایی نزدیک به محل سکونت خود را شناسایی کنید.
از طرفی با تحقیق روی این شرکت‌ها می‌توانید از مشخصات ظاهری محصولات مجوزدار مطلع شوید.
شهرستانی‌ها بیشتر مراقب باشند
متاسفانه در شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی کمتر است و به خاطر پایین‌بودن قدرت خرید در برخی شهرستان‌ها، اغلب موارد تخلف بیشتر به چشم می‌خورد به همین خاطر عزیزان شهرستانی دقت بیشتری باید داشته باشند.

برای تهیه محصولات حتماً با نمایندگی‌های معتبر در تماس باشند.
همه می‌توانند کمک کنند حتی شما!
فروش مکمل‌های تقلبی مساوی است با بازی‌کردن با جان مصرف‌کنندگان متاسفانه عوارض ناشی از مکمل های تقلبی جبران ناپذیر هستند و در بعضی موارد میتوانند جان ورزشکار را بگیرند ، به همین خاطر موضوع را جدی بگیرید و برای خودتان به عنوان یک مصرف‌کننده احترام قائل شوید

نوشته های مرتبط

89 نظر در “مکمل های تقلبی را شناسایی کنید

  1. علی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    میخواستم بپرسم نظرتون در مورد مکمل های بادی اتک چیه؟
    بغیر از بادی اتک ، شرکت های دیگه هم تو ایران نمایندگی دارن ؟؟ چون من ندیدم
    ولی بادی اتک داره. اصل هست؟ خوب هست؟ با توجه به اینکه قیمتش خیلی بالا تر از بقیه مکمل هاست 😐
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مصطفی گفت:

      بادی اتک هم مثل بقیه مکمل های اروپایی هستند با این تفاوت که اینجا دئبرابر قیمت فروخته میشن از نظر کیفیت مکمل های اروپایی پایین تر از مکمل های امریکایی و کانادایی هستش

  2. علی گفت:

    شرمنده یه سوال دیگه هم داشتم
    گینر بردارم بهتره یا وی جدا کربو جدا ؟؟

    1. مصطفی گفت:

      هرکدوم کار خاص خودش میکنه

  3. احمد راسخ گفت:

    سلام
    گینر ماسل مس جی کاتلر تقلبیم داره؟ قیمتش چنده؟

  4. احمد راسخ گفت:

    قیمت اصلشو میخام

  5. شهرام گفت:

    سلام میشه عکس مکملایی که گرفیتمو ولستون بفرستم ببینم اصل یا فیک

    1. مصطفی گفت:

      قبل از خرید باید به فکر باشید نه زمانی که پول دادی جنس گرفیتی و کمیخوای دل چرکی ازش استفاده کنی

  6. هومن گفت:

    سلام .خسته نباشد .کربو پروتیین مگامکس 4000 شرکت ویدر کانادایی چطوره؟جواب میده؟؟ممنون

    1. مصطفی گفت:

      سلام فکر نمیکنم اورژینال باشه

  7. Hamid گفت:

    هم سایت pouyan group و هم سایت karen هر دو فیلتر شده. و مسوولانش هم به هیچ وجه پاسخگو نیستند.پیشنهاد می کنم تا روشن شدن موضوع ازین مکمل ها استفاده نکنید.

  8. سامان موسوی گفت:

    سلام خسته نباشید مربی من یک کراتین الکالین بهم داده که هرچقد سایتارو گشتم نمونشو پیدا نکردم .ولی براحتی داخل اب حل میشه میخواستم ببینم اصل وقلابی .اگه قلابی بود استفاده کنم عوارضی نداره .مرسی

    1. مصطفی گفت:

      من نشنیدم اسمش رو
      کراتین داخل آب حل نمیشه عوارض هم وقتی مشخص نیست چی داخلشه

  9. امیر گفت:

    سلام
    به این پیج در اینستاگرام یه سر بزنید ببینید مکمل هاش اصل هستن یا تقلبی

  10. ایمان گفت:

    سلام. خسته نباشید. من میخوام از محصولات وزارت بهداشت به ایم mt استفاده کنم آیا خوبه؟ ممنون میشم سریع جوابگو باشین

  11. Mohammad گفت:

    سلام ببخشید مصرف FASTCARBOوROYALCREATINEهردو ساخت اسپانیا جواب خوبی میدن؟؟؟

  12. بابک گفت:

    سلام خیلی خوبه ،ممنون از اینکه دانشتونو در اختیار ما میزارین یجورایی زکات علمتونه ،انشاالله روز به روز به دانشتون اضافه بشه ماهم فیض ببریم،لطفا نظرتون درباره وی ارنولد،ناترکس و اچ بی ای بفرمایید..می خواستم اپتیموم گلد استاندارد بگیرم امروز این سه تارو بهم معرفی کرد

  13. افشین گفت:

    سلام میخواستم بپرسم
    بی سی ای ای پلاتینیوم ماسل تک و
    گلوتامین پلاتینیوم ماسل تک نقلبیه؟؟

  14. mohammad گفت:

    سلام من هفیته ی پیش گینر serious mass خریدم و داخلش یه دونهای ریز سفید رنگ وجود داره خواستم بپرسم این طبیعی هستش و کلا اینجوریه یا نه ؟ممنون میشم پاسخ بدید

  15. n.s گفت:

    سلام،محصولات pnc کیفیتشون چطوره؟ سوپر کراتین pnc کسی مصرف کرده؟ نتیجه ش چطوره؟

  16. mahdi گفت:

    سلام
    یه کراتین ماسل تک گرفیتم مثل قلوه سنگ شده ربطی به تقلبی بودنش داره یا نه ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *