پروتئین

همه چیز در مورد پروتئین وی

ویژگی‌های پروتئین وی چیست؟

تفاوت بین پروتئین وی ایزولیت(isolate) و پروتئین وی کانسنتریت(concentrate)چیست؟

اگر پروتئین وی کانسنتریت حاوی ۸۰ درصد پروتئین می‌باشد پس ۲۰ درصد مابقی چیست؟

آیا پروتئین وی پاستوریزه است؟

 مدت زمان انقضا پروتئین وی چقدر است؟

آیا کسانی‌ که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند میتوانند از پروتئین وی استفاده کنند؟

پاسخ سوالات خود را در مورد پروتئین وی در ادامه خواهید دانست..

پروتئین “وی” از مخلوط پروتئین های کروی جدا شده از “وی” است، مواد مایع ایجاد شده به عنوان یک محصول جانبی در تولید این پروتئین است. برخی از مطالعات بالینی در جوندگان نشان داده اند که پروتئین “وی”  ممکن است خواص ضد التهابی و ضد سرطان را داشته باشد.

از “وی” می‌توان به عنوان پروتئین کامل یاد کرد،به این معنی‌ که شامل همهٔ آمینو اسیدهای که بدن نیازمند آن برای ترمیم و عملکرد کامل می‌باشد را داراست.

پروتئین وی همچنین منبع غنی آمینو اسیدهای شاخه دار ال لوسین،ال ایزولوسین و ال والین می‌باشد.این منبع با کیفیت پروتئین به طور طبیعی در محصولات لبنی یافیت میشود،اما به طور معمول این پروتئین به صورت مکمل غذایی به بازار عرضه و مصرف میشود.برای اولین بار این پروتئین در صنایع پنیر سازی به عنوان یک ماده بی‌ فایده در نظر گرفیته شد!

ویژگی‌های پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی یکی‌ از با کیفیت‌ترین منابع پروتئین است و یک انتخاب ایده‌آل برای مردان و زنان در هر سنی‌ محسوب میشود.نه تنها پروتئین وی باعث فراهم کردن آمینو اسیدهای شاخه دار ضروری برای ورزشکاران حرفه‌ای میشود،بلکه این ماده در بهبود و بازسازی بافیت‌های ماهیچه‌ای نیز کمک می‌کند.

پروتئین وی به سرعت به خاطر طول کم آمینو اسیدهای شاخه دار آن جذب بدن میشود که خود باعث ریکاوری مطلوب و رشد در عضلات میشود.پروتئین وی دارای ویژگی‌های مطلوب فراوانی‌ است که کنترل وزن،سلامت قلب و عروق و سلامت استخوانها تعداد کمی‌ از این ویژگیها هستند.

تفاوت بین پروتئین وی ایزولیت(isolate) و پروتئین وی کانسنتریت(concentrate)چیست؟

بر اساس اعلام اداره کل غذا و دارو،پروتئین وی ایزولیت یک پودر پروتئینی طبیعی است که از مشتقات محصولات لبنی به حساب میاید و دست کم بالای ۹۰ درصد حاوی پروتئین است در صورتی‌ این مقدار در پروتئین وی کانسنتریت در حدود ۸۰ درصد می‌باشد.به علاوه،پروتئین وی ایزولیت تقریبا بدون شکر،لاکتوز یا چربی‌ می‌باشد.

اگر پروتئین وی کانسنتریت حاوی ۸۰ درصد پروتئین می‌باشد پس ۲۰ درصد مابقی چیست؟

هر پودر پروتئینی،چه وی،سویا،کازئین و… دارای مقداری آب درون خود است.در حقیقت این مقدار در کل فرمول به پنج درصد می‌رسد.۳-۵ درصد دیگر نیز مواد معدنی خود وی میباشند.۱۰-۱۲ درصد باقیمانده نیز ترکیبی‌ از کربوهیدراتها و چربی‌ می‌باشد.

آیا پروتئین وی پاستوریزه است؟

پودر پروتئین وی از شیر کامل پاستوریزه به عنوان ماده خام ساخته میشود که در یک محیط استریل با دمای پایین برای جلوگیری از تغییر ماهیت آن صورت می‌گیرد.”وی” توسط گرما میتواند تغییر ماهیت دهد.

گرمای بالا(مثل دمای زیاد بالای ۷۲ درجه فرایند پاستوریزه کردن)  باعث تغییر ماهیت پروتئین وی میشود.

مدت زمان انقضا پروتئین وی چقدر است؟

بر روی بسته بندی تمام محصولات پروتئین وی تاریخ انقضا و نحوه مصرف آن درج گردیده است.مصرف پروتئینهای تاریخ گذشته به دلیل از بین رفیتن مواد جانبی آن که باعث تغییر رنگ و طعم آن میشود میتواند باعث ناراحتیهای معده یا شرایط بدتر نیز شود.

احتمال خراب شدن پروتئین وی به دلیل رشد میکرو باکتریال تا زمانی‌ که در محیطی‌ مات و غیر قابل نفوذ نسبت به آب و رطوبت باشد بسته بندی شوند کم است.

اگرچه مقدار چربی‌ در این پروتئینها کم است اما پروتئین کانسنتریت یا پروتئین بلند(blend) مقداری چربی‌ در آنها وجود دارد،که این چربی‌ میتواند به واسطه‌ تجزیه شیمیایی به وسیله اکسیژن موجود در هوا فاسد شود.تاکید میشود که برای ایمنی ۱۰۰ درصد به اطلاعات مندرج روی بسته بندی که توسط شرکت تولید کننده ارائه کرده است پایبند بمانید.

آیا کسانی‌ که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند میتوانند از پروتئین وی استفاده کنند؟

پروتئین وی ایزولیت تقریبا بدون لاکتوز است ولی‌ امکان دارد حاوی مقدار کمی‌(نیم گرم) باشد.کسانی‌ که مشکل حساسیت به لاکتوز را دارند میتوانند به راحتی‌ بدون نگرانی نسبت به عوارض آن این ماده را مصرف نمایند.در صورت هر گونه شک این افراد میتوانند با پزشک مربوطه در این باره مشاوره کنند.

نوشته های مرتبط

10 نظر در “همه چیز در مورد پروتئین وی

  1. سروش گفت:

    با سلام- نظر اساتید گرامی در رابطه با مکمل های ایرانی را میخواهم بدانم به خصوص مارک pnc. ممنونم

    1. mostafa گفت:

      مکمل ایرانی نیست مهر وزارت بهدتشت خورده کیفیت مکمل های اورژینال و مارک به طبع بهتر از مکمل های داروخانه ای هستش

  2. habib گفت:

    سلام نظرتون درباره پروتیین وی gold standard 100 چیه؟اگر هم مکمل بهتر میشناسید لطفا معرفی کنید…

    1. mostafa گفت:

      پروتین خیلی خوبیه قیمت چند گفیتن بهتون؟ پروتین ولسبورگ هست مکمل های زیادی داریم به شرطی که تقلبی نباشن

      1. habib گفت:

        سلام 4.5 کیلویی 350 هزار… البته من تا کنون مکمل استفاده نکردم و دنبال اصلیش میگردم…قیمتشو از باشگاهم گرفیتم بنظر شما می ارزه؟؟

  3. habib گفت:

    دوباره سلام در کنار پروتیین وی برای حجم عضلات و کارکرد بالاتر چه چیزهایی میتوان استفاده کرد ممنون.

  4. حسام گفت:

    شما فرموديد كه كيفيت محصولات داروخانه اي به طبع كمتر هست. و به طبع قيمتش هم مناسب تره (هر چي پول بديم آش ميخوريم). ميخواستم بدونم چقد پايين تره آيا ارزش خريد داره يا نه؟ ممنون

    1. mostafa گفت:

      سلام داروخانه ای ها ارزون هم نیستن پروتین هایی که تو بازار میشه قیمت مناسب تر از داروخانه خرید که کیفیتش هم به طیع یهتر باشه

  5. امیر گفت:

    با سلام میخواستم ببینم مصرف وی با امینو 2222 مشکلی نداره؟ و اینکه کار امینو چیه

  6. امیر گفت:

    من میخوام بخرم میشه جوابمو بدید وی با امینو خوب میشه و اینکه کار امینو چیه تو بدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *