تغذیه, مقالات ورزشی

چربی های ترانس

همه جا گفیته می شود که چربی های ترانس برای بدنسازی و به طور کلی سلامتی انسان مضر است . ولی واقعاً آنها چه نوع چربی هایی را شامل می شوند ؟ و چطور می توان متوجه شد که آنها در غذاهایی که مصرف می کنیم وجود دارند یا خیر ؟ اسیدهای چرب ترانس یا چربی های ترانس ، محصول بدست آمده از پروسه ای بنام هیدروژنیزه کردن هستند که طی آن روغن ها و چربی های مایع با

هیروژن اشباع می شوند برای اینکه به شکل جامد درآیند و طول عمر آنها افزایش یابد .

در صنایع غذایی بطور وسیعی از این چربی ها استفاده می شود ؛ برای بهبود شکل ظاهری محصولات و ماندگاری بیشتر آنها ، از جمله انواع کیک ها و شیرینی ها ، بستنی و انواع محصولاتی که در روی برچسب مواد تشکیل دهنده نام روغن جامد یا روغن نباتی ذکر شده ، که اگر دقت کنید متوجه می شوید محصولات بسیاری را شامل می شوند ،  همینطور مارگارین هم جزو همین دسته از چربی هاست .

در بدن ، آثار مضر چربی های ترانس بیش از چربی های اشباع شده است ، آنها کلسترول خون را افزایش می دهند ، و در نتیجه افزایش بیماری های قلبی و عروقی را در پی دارند . مطالعات متعددی نشان داده که نه تنها  اسیدهای چرب ترانس می توانند سطح کلسترول بد خون را افزایش دهند ، بلکه در مقابل هم سطح کلسترول خوب را هم کاهش می دهند . بنابراین مثل یک شمشیر دولبه سلامتی شما را مورد تهدید قرار می دهند .

در واقع به نفع شماست که از هر نوع محصول غذایی که حاوی چربی های ترانس اسست اجتناب کنید و در پخت و پز خانگی خود هم به هیچ وجه از چربی های جامد و روغن نباتی استفاده نکنید. البته کمتر محصول غذایی وجود دارد که اتفاده از چربی ترانس روی آن ذکر شده باشد ، در عوض در بین مواد تشکیل دهنده آنها از روغن های هیدروژنیزه یا روغن های نباتی نام برده می شود که باید از این گونه محصولات اجتناب کنید .  در واقع این واژه ها تضمین کننده این هستند که مقداری چربی ترانس در آنها وجود دارد.

در موارد معدودی ، روی محصولات در کنار کل مقدار چربی موجود در محصول ، مقدار دقیق چربی های غیر اشباع و چربی های اشباع شده هم ذکر می شود که در این حالت می توانید با کمی جمع و تفریق مفدار چربی ترانس موجود در محصول را تعیین کنید .

در نهایت دوست نداریم اخبار ناخوشایندی در اختیارتان بگداریم ، ولی باید بدانید بخش قابل توجهی از چربی بکار رفیته در فست فود ها هم از نوع چربی های ترانس هستند که سر انجام مشکلات قلبی عروقی را در پی خواهند داشت

منبع : مجله Muscular Developmenta

نوشته های مرتبط

1 نظر در “چربی های ترانس

  1. amir گفت:

    جالب بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *