پزشكي ورزشي, درمان بیماری

گرفیتگی عضلات پا و راه درمان آن

تک اندام : گرفیتگی عضلات پا برای اکثر افراد اتفاق می‌افیتد. پاها معمولا بعد از یک تمرین شدید، ناگهان دچار گرفیتگی می‌شوند. این، تنها یکی از ناراحتی‌های کوچکی است که بخاطر ساختن بدنی بهتر و قوی‌تر متحمل می‌شوید. خوشبختانه شما مجبور نیستید دندان‌هایتان را به هم فشار دهید و درد را تحمل کنید. برای جلوگیری از گرفیتگی عضلات پا، از این درمان‌های کاملا طبیعی و مطمئن استفاده کنید.

۱. سرکه سیب

گرفیتگی عضلات معمولا بخاطر کمبود پتاسیم بوجود می‌آید. سرکه سیب (نوع خام و تصفیه نشده‌ی آن) سرشار از این ماده‌ی مغذی است. مواد مغذی موجود در سرکه‌ی سیب، اسپاسم‌های عضلانی را آرام کرده و مایعات بدن را دوباره به حالت تعادل در می‌آورد. این امر مانع کم شدن آب بدن که یک علت شایع دیگر گرفیتگی عضلات پاست می‌شود. برای استفاده از سرکه‌ی سیب به منظور تسکین گرفیتگی عضلات پا، یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. این مخلوط را یک مرتبه قبل از ورزش بنوشید. می‌توانید برای شیرین کردن این نوشیدنی، به آن عسل نیز اضافه کنید.

۲. خردل زرد

خردل زرد، یک جزء اصلی در آشپزخانه است، اما یک درمان موثر برای گرفیتگی عضلات نیز می‌باشد. در واقع، این ادویه‌ی محبوب بسیار موثر است، و گرفیتگی عضلات را در عرض چند دقیقه برطرف خواهد کرد. خردل زرد حاوی اسید استیک است، ترکیبی که باعث تولید استیل کولین در بدن می‌شود. استیل کولین، یک نوع انتقال دهنده‌ی عصبی است که به عضلات علامت می‌دهد تا کار کنند. استیل کولین، درد و سوزش ناشی از گرفیتگی عضلات پا را نیز تسکین می‌دهد.

۳. روغن میخک

روغن میخک، درست مانند سرکه‌ی سیب حاوی ترکیبات ضروری است که گرفیتگی عضلانی را به حداقل می‌رسانند. بهتر از آن، روغن میخک دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است که ورم، درد، و سوزش را کاهش می‌دهد. این روغن به بی حس کردن درد نیز کمک می‌کند. بمنظور استفاده از روغن میخک برای از بین بردن گرفیتگی عضلانی، آن را مستقیما روی ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. برای ماساژ منطقه‌ی آسیب دیده، از حرکات دایره‌ای و فشار محکم استفاده کنید. در صورت نیاز، اینکار را تکرار کنید.

۴. سیاه شیره (شیره‌ی چغندر که بیشتر شکر آن را گرفیته باشند)

اگر بعلت کمبود کلسیم یا پتاسیم، مستعد گرفیتگی عضلانی هستید، سیاه شیره مصرف کنید. این ترکیب، غنی از پتاسیم و کلسیم است. این شیره، اسپاسم‌های عضلانی را کاهش می‌دهد و ورم را به حداقل می‌رساند. بمنظور استفاده از سیاه شیره برای درمان گرفیتگی عضلانی، یک قاشق غذاخوری از این ماده را در یک لیوان شیر یا آب گرم بریزید. آنها را بخوبی مخلوط کنید و برای جلوگیری از گرفیتگی عضلانی، آن را قبل از تمرین بنوشید. شما می‌توانید برای رفع کمبود کلسیم و پتاسیم نیز از این محلول استفاده کنید.

«مجله فیتنس fitness magazine»

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *