مکمل ها

با مکمل های رشد و زمان مصرف و نحوه مصرف آنها آشنا شوید

ممکل های رشد

pre-workout2

امروزه مصرف مکمل های رشد عضلات به مراتب افزایش یافیته,و همینطور گزارش هایی زیادی مبنی بر نحوه مصرف و زمان مصرف این نوع مکمل های ورزشی به دست ما میرسد.

مجله تک اندام قصد دارد در این مطلب در مورد مکمل های ورزشی نگاهی تازه تر و مقاله ای ویژه تر ارائه دهد.هر روز که در باشگاه قدم می‌گذارید به انجام حرکات مختلف برای رسیدن به بدنی بهتر می‌پردازید.هدف شما تعیین شده می‌باشد و هر روز بر تعداد تکرار‌ها و افزایش وزنه تمرکز دارید.شما فردی منظم و سخت کوش هستید که خواهان چیزی کمتر از دستیابی به بهترین نتایج از تمرین و برنامه غذایی خود نیستید.

 

تمام ‌ست‌ها و تکرار‌ها را یادداشت می‌کنید و میزان مصرف پروتئین و کربوهیدرات خود را نیز تحت نظارت دارید.ولی‌ متاسفانه برخی‌ مواقع شما با کاهش سرعت رشد عضلانی یا حتی پس رفیت مواجه میشوید.

در این مواقع است که شما به یک برنامه خوب از مصرف مکمل‌ها برای دستیابی دوباره به عضله‌ سازی نیازمند هستید. اما سوال اینجاست که چقدر و چه موقع باید از این مکمل‌ها استفاده کنیم؟

اول از همه اجازه دهید به معرفی‌ مکمل‌های که در این مقاله مد نظر ماست بپردازیم.در این مقاله قصد داریم به زمان مصرف و مقدار مصرف این مکمل‌ها بپردازیم.قابل ذکر است که قبل از شروع شما میبایست با پزشک خود مشورت‌های لازم را داشته باشید.

پروتئین وی

مکمل های رشد

پروتین وی گلد

پروتئین وی همیشه جز ثابت برنامه تغذیه یی بدن سازان بوده است.این پروتئین زود هضم،قابل حمل‌و نقل و کارامد می‌باشد.وی پروتئینی مناسب برای افرادی است که خواهان به دست آوردن حجم عضلانی خالص هستند.

پودر‌های پروتئینی در کل برای زمانی‌ که شما وقت تصحیح یک وعده غذایی یا زمان درست کردن یک استیک یا سینه مرغ دیگر را ندارید بسیار مفید هستند.استفاده از پروتئین وی یک راه مناسب و راحت برای تغذیه کافی‌ عضلات و رشد عضلانی می‌باشد.

بر اساس زمان و مقدار مصرف پروتئین وی بیشترین تاثیر را هنگامی دارد که مطابق برنامه زیر مصرف شود: نکته: اکثر دوز‌های مصرفی اشاره شده بر اساس بدن سازانی با وزن حدود ۲۰۰ پوند می‌باشد.

۲۰ گرم بلافاصله بعد از برخواستن از خواب در صبح:

در این حالت بدن شما برای مدت هشت ساعت یا بیشتر به دور از مواد مغذی بوده است.پس امری ضروری می‌باشد که شما بلافاصله بعد از برخواستن از خواب یک نوشیدنی‌ پروتئینی مصرف نمایید.این کار باعث پایان حالت کاتابولیک در بدن شده و دوباره فرایند عضله‌ سازی از سر گرفیته میشود.

۲۰ گرم قبل از تمرین:

این زمانی‌ است که شما دوباره باید میزان امینو اسید درون رگ‌های خونی خود را افزایش دهید.استفاده از پروتئین وی قبل از تمرین این اطمینان را به شما میدهد که در طول تمرین ماهیچه‌های شما همیشه در معرض جریان ثابتی از پروتئین‌ها قرار بگیرند.در این صورت فرایند باز سازی ماهیچه‌ها سریعتر صورت می‌گیرد.

۴۰ گرم بعد از تمرین:

بعد از تمرین زمان بسیار مناسبی می‌باشد که شما به مصرف یک پروتئین زود هضم مثل وی در کنار ۸۰ گرم کربوهیدرات ساده بپردازید.استفاده از این مواد در کمتر ۳۰ دقیقه همراه موادی که باعث افزایش سطح انسولین میشوند باعث میشود که با جریان امینو اسید‌ها و گلوکز به درون ماهیچه‌ها سنتز پروتئین افزایش یابد.

کراتین :

مکمل های رشد

کراتین

یکی‌ دیگر از مکمل‌های شناخته شده و تاثیر گذار کراتین می‌باشد.وقتی‌ که کراتین در ماهیچه‌ها به کراتین فسفات تبدیل میشود انرژی لازم جهت انقباض ماهیچه‌ها را در طول تمرین فراهم می‌کند.استفاده از کراتین سبب میشود میزان آن‌ در بدن به بالاترین حد برسد.به علاوه کراتین با افزایش جریان آب به درون سلول‌های ماهیچه ای باعث تشکیل یک محیط آنابولیک برای سنتز پروتئین میشود.

۳-۵ گرم قبل از تمرین:

استفاده این مقدار کراتین همراه میزان متوسطی از کربوهیدرات‌های پیچیده و ۲۰ گرم پروتئین وی این تضمین را برای صعود به مراحل بالاتر به شما خواهد داد.

۳-۵ گرم بعد از تمرین:

مخلوط ۳-۵ گرم کراتین همراه ۴۰ گرم پروتئین وی و ۸۰ گرم کربوهیدرات ساده سبب تولید یک نوشیدنی‌ عضله‌ ساز قوی خواهد شد.این نوشیدنی باید در طول ۳۰ دقیقه بعد از تمرین مصرف گردد.بعد از تمرین بدن شما به شدت خواهان دریافیت مواد مغذی می‌باشد.واکنش انسولین به کربوهیدرات‌های ساده نیز سبب میشود که کراتین به طور کامل در ماهیچه‌ها قرار بگیرد.

پروتئین کازئین :

مکمل های رشد

پروتئین کازئین

کازئین نیز یکی‌ دیگر از منابع مناسب پروتئین می‌باشد.کازئین پروتئینی دیر هضم می‌باشد.به همین دلیل هضم و آزاد سازی آن‌ در رگ‌های خونی در یک مقیاس ثابت در مدت زمانی‌ طولانی‌تر صورت می‌گیرد.در حالی‌ که از پروتئین وی برای جذب سریع آن‌ استفاده میشود،

کازئین با خاصیت دیر هضم بودن آن‌ میتواند در زمان‌هایی که پروتئین به مدت طولانی‌ به بدن نمیرسد یا در میان وعده‌های غذایی مصرف گردد.

۲۰ گرم بعد از تمرین: در کنار سایر مکمل‌هایی که برای مصرف بعد از تمرین گفیتیم ۲۰ گرم از این پروتئین نیز استفاده کنید.از پروتئین وی برای تغذیه سریع و فوری ماهیچه‌ها  استفاده میشود  در صورتی‌  که کازئین وقتی‌ وی به طور کامل هضم شد ولی‌ هنوز بدن  برای ریکاوری نیاز به امینو اسید  دارد استفاده  میشود. منبع سایت ادکوان این پروتئین همچنین باعث سیری شما تا زمان مصرف وعده کامل غذایی بعد از تمرین شما میشود.

۲۰ گرم در میانه خواب شبانه: به دلیل اینکه کازئین دیر هضم است میتوانید از این مزیت در هنگام خواب استفاده کنید و پروتئین مورد نیاز بدن در طول خواب را تامین نمایید.در هنگام خواب به دلیل اینکه مواد مغذی به بدن نمیرسد بدن در حالت کاتابولیک قرار می‌گیرد.مصرف یک نوشیدنی‌ حاوی کازئین سه تا چهار ساعت بعد از خواب میتواند این تضمین را به شما دهد که بدن در حالت خواب نیز به عضله‌ سازی خود ادامه خواهد داد.برای اینکار شاید مجبور باشید که ساعت خود را تنظیم کرده تا از خواب بیدار شوید.ولی‌ بدانید که اینکار ارزشش را دارد.

گلوتامین :

گروتامین گاسپاری

اگرچه تاثیر گذاری این مکمل به اندازه کراتین نمی‌باشد ولی‌ باز هم مزایای قابل توجهی‌ دارد.گلوتامین به عنوان یکی‌ از امینو اسید‌های فراوان درون بدن باعث کمک در ریکاوری عضلات از طریق رساندن گلیکوژن به سلول‌های ماهیچه ای بعد از تمرین، تقویت سطح هورمون رشد درون بدن و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامتی‌ میشود.گلوتامین همچنین باعث تاخیر در خستگی‌ شده که به واسطه‌ این امر شما میتوانید تمرین خود را با شدت بیشتر و در زمان طولانی‌تری انجام دهید.منبع سایت ادکوان دستگاه گوارش انسان برای عملکرد مناسب خود نیازمند گلوتامین به مقدار زیادی می‌باشد که این مقدار را از بافیت‌های ماهیچه‌ای به دست میاورد.پس مصرف گلوتامین میتواند مفید باشد.

۷-۱۰ گرم بلافاصله بعد از برخواستن از خواب صبحگاهی:

این میزان را باید همراه پروتئین وی که در بالا ذکر کردیم مصرف نمایید.این ماده نیز به سرعت جذب شده و بدن را از حالت کاتابولیک خارج می‌کند.

۷-۱۰ گرم قبل از تمرین:

این مقدار باعث میشود شما با شدت بالا برای مدت طولانی‌تری به تمرین بپردازید.

۷-۱۰ گرم بعد از تمرین:

مصرف این مقدار بعد از تمرین باعث جذب بیشتر گلیکوژن و زودتر شروع شدن فرایند ریکاوری میشود که نتیجه آن‌ قرار گرفیتن بدن در وضعیت آنابولیک می‌باشد.

۷-۱۰ گرم ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از خواب:

این موقع نیز یک فرصت مناسب برای حفظ عضلاتی است که به سختی به دست آوردید.مصرف این مقدار همراه با کازیین در موقع خواب باعث عدم به وجود آمدن وضعیت کاتابولیسم در بدن خواهد شد.

آمینو اسید های شاخه دار :

مکمل های رشد

BCAA

امینو اسید‌های شاخه دار برای سوخت رسانی به بدن هنگام تمرینات پر شدت جهت حفاظت از عضلاتی که تا کنون به دست آمده مصرف میگردد.در بقیه موارد این امینو اسید‌ها باعث تحریک سنتز پروتئین و همچنین دفع کردن هورمون کاتابولیک یعنی‌ کورتیزول میشوند.

۵-۱۰ گرم بلافاصله بعد از برخواستن از خواب صبحگاهی:

آمینو اسید‌های شاخه دار نیز دیگر سلاح شما برای دوری از قرار گرفیتن در وضعیت کاتابولیک می‌باشد.بدن شما همچنان که پروتئین وی و گلوتامین جذب ماهیچه‌ها میشوند میتواند از آمینو اسید‌های شاخه دار به عنوان منبع سوخت استفاده کند.

۵-۱۰ گرم قبل از تمرین:

مصرف این مقدار قبل از تمرین باعث سوخت رسانی به بدن و حفظ بافیت‌های ماهیچه ای میشود.همچنین باعث قرار گرفیتن بدن در وضعیت آنابولیک برای رشد عضلات میشود.

۵-۱۰ گرم بعد از تمرین:

مصرف این مقدار بعد از تمرین باعث بهبود سنتز پروتئین و کاهش میزان کورتیزول در بدن میشود.لازم به ذکر است که کورتیزول باعث تجزیه عضلات و کاهش تاثیر تستوسترون بر میزان رشد عضلات میشود.

آرژنین :

مکمل های رشد

آرژنین

آرژنین با افزایش جریان خون به واسطه‌ گشاد کردن رگها باعث انتقال مواد مغذی نظیر امینو اسید و گلوکز به علاوه هورمون‌ها نظیر هورمون رشد،تستوسترون و (IGF-1) میشود.

همچنین با جریان میزان بیشتر آب به درون سلول‌های ماهیچه ای‌‌ باعث افزایش میزان سنتز پروتئین میشوند که خود باعث رشد عضلات میگردد.

۲-۳ گرم بلافاصله بعد از برخواستن از خواب:

در این زمان آرژنین با گشاد کردن رگها باعث جذب دیگر مکمل‌های دریافیتی میشود.

۲-۳ گرم قبل از تمرین:

مصرف این میزان باعث افزایش طبیعی سطح هورمون رشد قبل از تمرین میشود.

۲-۳ گرم ۳۰-۶۰ دقیقه قبل از خواب:

در این زمان نیز آرژنین باعث افزایش سطح هورمون رشد درون بدن میشود.

تریبولوس

تریبولوس میتواند باعث افزایش تولید تستوسترون از کلسترول موجود در بیضه‌ها شود.همچنین این ماده میتواند باعث افزایش قدرت هنگام تمرین شود.اگر شما نیاز به افزایش قدرت اضافه دارید تریبولوس این کار را برای شما انجام خواهد داد.

۲۵۰-۵۰۰ میلی‌ گرم قبل از تمرین:

دریافیت این میزان باعث افزایش سطح تستوسترون درون بدن قبل از تمرین خواهد شد.

منبعedcoan

* طبق درخواست مراجع قانونی هرگونه خرید و فروش مکمل های ورزشی غیر قانونی و ممنوع میباشد.

نوشته های مرتبط

588 نظر در “با مکمل های رشد و زمان مصرف و نحوه مصرف آنها آشنا شوید

  1. خدا گفت:

    سلام وخسته نیاشید من تازه یه ماه باشگاه میرم وزنمم 83 هستش میخوام حجم بگیرم تو یه دره بعدش تو دوره دوم عضله سازی کنم بنظرتون برای دوره اول استفاده از پروتتین گینر کراتین و سیستانول و دوره دوم پروتین وی امینو ب س ا و پمپ خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  2. خدا گفت:

    سلام وخسته نیاشید من تازه یه ماه باشگاه میرم وزنمم 83 هستش میخوام حجم بگیرم تو یه دوره بعدش تو دوره دوم عضله سازی کنم بنظرتون برای دوره اول استفاده از پروتتین گینر کراتین و سیستانول و دوره دوم پروتین وی امینو ب س ا و پمپ خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  3. pouya گفت:

    سلام براستادگرامی واقعاممنونم ازسایتتون واقعاخیلی چیزهایادگرفیتم استادعزیزمن حدود7سال است که دارم زیرنظرمربعی های خوب وشناخته شده تمرین میکنم قدم 175 وزن ثابتم 73ولی وزنم رابه 83میرسونم ولی بخاطرمشکلات زندگی بعضی وقتهامجبورمیشم یهومثلا15روزتمرین نکنم وزنم دوباره افیت شدیدمیکنه مثلااز83یهومیام روهمون73 یا75 ازتون خواهش میکنم یه راه جلوم بزاریدممنونم ازلطفیتون درضمن ناگفیته نمونه خیلی هم هزینه میکنم نتیجه میگیرم ولی این افیت شدیدخیلی حالموبدمیکنه درودفراوان برشما پیشاپیش ممنونم ازلطفیتون

  4. pouya گفت:

    چیزهایادگرفیتم استادعزیزمن حدود7سال است که دارم زیرنظرمربعی های خوب وشناخته شده تمرین میکنم قدم 175 وزن ثابتم 73ولی وزنم رابه 83میرسونم ولی بخاطرمشکلات زندگی بعضی وقتهامجبورمیشم یهومثلا15روزتمرین نکنم وزنم دوباره افیت شدیدمیکنه مثلااز83یهومیام روهمون73 یا75 ازتون خواهش میکنم یه راه جلوم بزاریدممنونم ازلطفیتون درضمن ناگفیته نمونه خیلی هم هزینه میکنم نتیجه میگیرم ولی این افیت شدیدخیلی حالموبدمیکنه درودفراوان برشما پیشاپیش ممنونم ازلطفیتون

  5. امیرحسین گفت:

    سلام خسته نباشید
    خواستم بدونم بعد از بارگیری دوره حجم یک هفیته چند روز طول می‌کشه تا بدن رشد کند تا ب وزن برسیم؟ممنون

    1. سلام بستگی به ژنتیک و نوع تغذیه داره نمیشه دقیق گفیت
      یکی ممکن وزن خیلی سخت بگیره یکی هم سریع وزن بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *