مقالات ورزشی

تفاوت پروتئین Concentrate Whey و Isolate Whey

تک اندام : اغلب پودرهای پروتئین موجود در بازار شامل پروتئین وی Concentrate و مقداری پروتئین وی Isolate می باشند. در بازار نیز به میزان فراوان بسته های پروتئین وی Concentrate و تعدادی نیز بسته های پروتئین وی Isolate در دسترس اند. پودرهای پروتئین وی Isolate به نسبت گرانتر از Concentrate می باشند و دلیل آن هم این است که آن ها از کیفیت بالاتر برخوردارند و یا به عبارتی خالص تر هستند

و از ارزش بیولوژیکی بالاتر ی برخوردارند. Isolate شامل پروتئین بالاتر و چربی و لاکتوز کمتری است. معمولا پودرهای پروتئین ویIsolate شامل 90 تا 98 درصد پروتئین بوده و این در حالی است که Concentrate شامل 70 تا 85 درصد پروتئین است.

در حال حاضر پروتئین ویIsolate بالاترین میزان پروتئین را شامل می باشد و به دلیل ویژگی های شیمیایی Isolate بسیار آسان در بدن و عضلات جذب میگردد. Isolate می تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد اما نکته منفی در مورد آن قیمت بالایش است، چرا که نمی توان گفیت با توجه به میزان خلوص بالایی این پودر پروتین، میزان مصرف کمتر آن(با توجه به قیمت بالایی آن) همان  نتیجه را در بر خواهد داشت.

در ادامه باید این مطلب نیز ذکر شود که در فرایند تهیه Isolate به علت فیلتر های صورت گرفیته lactoglobulins alpha و lactoferrins که از افزایش دهنده های سیستم ایمنی بدن می باشند نیز حذف می گردند. اما از سوی دیگر در مورد نکات مثبت Isolate باید این

مطلب ذکر گردد که در تحقیقاتی که در دپارتمان علوم غذا و تکنولوژی دانشگاه ایالت Ohio انجام گرفیت، نتایج حاکی از آن بود که پروتئین وی Isolate میتواند باعث محافظت بدن در برابر توسعه سلول های سرطان پروستات گردد. نکته دیگر اینکه بدن برخی از افراد با مصرف لاکتوز یا همان قند شیر زیاد سازگار نیست و دچار نفخ می گردند، از این رو مصرف Isolate برای آنها مناسب تر است.

با توجه به کلیه نکات مثبت و منفی گفیته شده در مورد هر یک از پروتئین های وی Isolate و Concentrate و با توجه به بودجه فرد ورزشکار و وضعیت بدنی خویش, افراد میتوانند مکمل مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.

نویسنده: Venuto Tom

مترجم: نوید زاهد

نوشته های مرتبط

1 نظر در “تفاوت پروتئین Concentrate Whey و Isolate Whey

  1. علیرضا گفت:

    سلام
    میخواستم مکمل وی کنسنانتره تهیه کنم اما درمورد برندها اطلاعاتی ندارم
    ممکنه چند مدل از وی کنسانتره های معروف و مطمعن معرفی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *