تغذیه, مقالات ورزشی

کاهش سطح استروژن با مصرف قهوه

تک اندام : بنا به گفیته محققان آمریکایی، به نظر می رسد که کافئین درصد ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می دهد. اثر کافئین در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای هورمونی پس از یائسگی استفاده نمی کنند، بیشتر است.

این تحقیقات حاکی است که کافئین سطح هورمون استروژن در زنان سفید پوست را کاهش می دهد اما در مقابل سطح این هورمون را در زنان آسیایی افزایش می دهد.

پژوهشگران دانشکده ملی بهداشت آمریکا ۲۵۰ زن ۱۸ تا ۲۴ سال را مورد چند آزمایش قرار داده و همزمان شیوه زندگی روزانه آنها در زمینه مصرف مواد غذایی، دخانیات و تمرین های ورزشی را ثبت و بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این پژوهش نزدیک به ۹۰ میلی گرم کافئین یعنی یک فنجان قهوه مصرف می کردند.

این تحقیقات نشان داد میانگین هورمون استروژن در زنان آسیایی که بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کردند، بالا رفیت اما سطح آن در بین زنان سفید پوست که همین میزان کافئین مصرف کردند، کاهش یافیت و نتایج بر روی زنان سیاه پوست نیز نظیر زنان سفید پوست بود.

انریکه اشترومان از پژوهشگران دانشکده بهداشت ملی آمریکا که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشت، در عین حال خاطرنشان کرد: این تغییرات هورمونی استروژن بر زنان سالم تاثیر محسوسی نداشته است.

وی افزود: درخصوص زنان در سن باروری، نوشیدن قهوه عمکرد هورمونی را در زمینه بالینی تغییر نمی دهد.

اشترومان گفیت: این پژوهش به دقت دلایل تاثیر مختلف کافئین بر نژادهای مختلف را مشخص نکرده است.

تحقیقات گسترده در ماه سپتامبر دریافیته بود که مصرف قهوه از سوی زنان احتمال ابتلای آنها به افسردگی را کاهش می دهد و درصد احتمالی ابتلا به این بیماری با نوشیدن بیشتر قهوه کمتر می شود.

تحقیقات دیگری نیز که سال ۲۰۱۰ میلادی بر روی مردان صورت گرفیته بود، ارتباط قوی بین مصرف کافئین و کاهش خطر افسردگی و خودکشی را نشان داده بود.

بنا به گفیته محققان آمریکایی، به نظر می رسد که کافئین درصد ایجاد سرطان تخمدان در زنان را کاهش می دهد. اثر کافئین در زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری و یا داروهای هورمونی پس از یائسگی استفاده نمی کنند، بیشتر است.

پیشگیری از احتمال بروز بیماری پارکینسون، کاهش اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر، احساس خوب بودن، شادی، انرژی، تقویت هوشیاری و اجتماعی بودن، کاهش خطر ابتلا به سرطان هایی مثل.سایت تک اندام. سرطان های روده، دهان و حلق، کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و پوسیدگی های دندانی، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم، کاهش قرمزی و تورم چشم و جلوگیری از بیماری نقرس از جمله فواید مصرف متعادل کافئین است.

درباره زیان های کافئین باید گفیت که کارشناسان از آن به عنوان یک تیغ دو لبه نام می برند زیرا از یک سو می تواند بر خلق وخوی افراد اثر مثبتی بر جای گذارد و خستگی را از او دور سازد اما از سوی دیگر ممکن است تعادل فرد را مختل کند.

از زیان های دیگر مصرف کافئین این است که تحریک پذیری فرد را افزایش می دهد و گاهی باعث می شود که فرد رفیتار نامطلوبی از خود نشان دهد. بی نظمی در دفع ادرار و همچنین اختلال و بی نظمی در فعالیت قلب از دیگر مضرات آن است.

مصرف کافئین در دوره سرماخوردگی علائم این بیماری را تشدید می کند.

ماده کافئین به وفور در قهوه، شکلات، چای، کاکائو یربات مات یا چای آمریکایی و دانه های یک گیاه آمازونی به نام گوارانا وجود دارد.

مترجم : pouria spring

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *